Beschrijving
Aanvraagnummer
|
1488
|
Aanvang
|
december 2017
|
Duur
|
18 maanden
|
Opleidingsniveau
|
HBO
|
Optie tot verlenging
|
Mogelijk maar nog niet bekend.
|
Regio
|
Zuid-Holland
|
Uren per week
|
gemiddeld 12
|
Verloopt op
|
13-11-2017 09:00
|
Opdracht
Om deze verandering vorm te geven zoekt de gemeente een cultuurmakelaar. Tijdens deze zogenaamde transformatiefase legt de gemeente de nadruk op 2 impactwaarden en 2 speerpunten.
Twee impactwaarden:
Economische waarde.
Hieronder vallen o.a. een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor bedrijven en professionals, economische spin-off, revitalisering van winkel- en bedrijfsgebieden en verbeeldingskracht en creativiteit die bijdraagt aan het stimuleren van innovatie.
Waarde voor de samenleving.
Voorbeelden zijn het creëren van plekken om elkaar te ontmoeten, participatie mogelijk maken, ‘iedereen hoort erbij’, het bevorderen van educatie en bevorderen van culturele en sociale diversiteit.
Twee speerpunten:
Huis van de Stad.
In het Huis van de Stad kunnen deze waarden zichtbaar en voelbaar gemaakt worden voor de inwoners. Meerdere (culturele) functies worden in het gebouw ondergebracht samen met Welzijn. Ambitie is dat het een ‘third place’ (= plaats waar je graag naartoe gaat) zal worden voor inwoners.
Profilering in regio.
De Gemeente ligt midden tussen gemeenten met eveneens een rijk cultureel aanbod, waaronder enkele iconen met internationale uitstraling. De Gemeente heeft een eigen authentiek cultureel profiel, wat tamelijk onbekend maar bezoekwaardig is voor binnenlands- en ook buitenlands toerisme. De gemeente zal zich met haar citymarketing prominenter kunnen positioneren en daarbij kunst en cultuur inzetten.
Om focus aan te brengen op de genoemde waarden en speerpunten wordt voor de komende 1,5 jaar de aandacht vooral gericht op het creëren van economische waarde. Tevens richt de cultuurmakelaar zich op fondswerving, het creëren van draagvlak en bouwen van een netwerk.
Taken
Wij zoeken iemand met affiniteit met de economische sector die kunst en cultuur een warm hart toedraagt en die aantoonbaar ervaring heeft met het denken en werken vanuit het perspectief van ondernemers en bedrijfsleven. Van de cultuurmakelaar verwachten wij het:
stimuleren van samenwerking en vernieuwing op het gebied van kunst en cultuur en het bedrijfsleven
verbinden van cultuuractiviteiten, evenementen en -agenda aan andere beleidsdomeinen van de Stadsvisie, zoals zorg, economie, onderwijs en ruimtelijke ordening;
versterken van de financiële infrastructuur en het vinden van nieuwe financieringsbronnen.
ontwikkelen van een programmaplan Cultuur
ontwikkelen van een lange termijn financieringsbeleid en een toekenningsbeleid
opstellen van een inrichtingsplan voor de implementatiefase
|