Details opdracht


Vorige Volgende Terug naar overzicht 
 
Referentienummer
1549
 
Opdracht
Projectleider procesinrichting Werk
 
Sluitingsdatum
2017-12-12 09:00
 
Status
gesloten
 
Vakgebied
Sociale zaken en werkgelegenheid
 
Provincie
Noord-Holland
 
Beschrijving

Aanvraagnummer

1549

Aanvang

z.s.m.

Duur

3 maanden

Opleidingsniveau

HBO

Optie tot verlenging

2 maal 6 maand(en)

Regio

Noord-Holland

Uren per week

16 - 36 uur

Verloopt op

12-12-2017 09:00

 

 

Opdracht
De Uitvoeringsdienst Sociaal Domein van de gemeente Gooise Meren (GM) heeft onlangs geconstateerd dat er onvoldoende maatregelen worden opgelegd in het kader van de participatiewet. Er is vastgesteld beleid, maar het proces is onvoldoende geïmplementeerd.
Daarnaast is geconstateerd dat de re-integratieprocessen in het kader van de Participatiewet en de beheersprocessen daarvan geoptimaliseerd kunnen worden en beter kunnen worden beschreven.
De werkzaamheden worden uitgevoerd door de taakgroep Werk, waarin consulenten op vernieuwende wijze (MVO) bezig zijn de uitstroom naar werk te vergroten. Er is een programmamanager die verantwoordelijk is voor de inhoudelijke en functionele aansturing van de  taakgroep.
Ten slotte zijn er nog tal van werkzaamheden en optimalisaties te verrichten ter ondersteuning van het management van de uitvoeringsdienst op het gebied van organisatieontwikkeling en bedrijfsvoeringstaken.
 
 
Huidige situatie
Een klant die een uitkering ontvangt, moet de wettelijke verplichtingen van de Participatiewet naleven. Als de klant deze verplichtingen niet of onvoldoende naleeft, kan de gemeente aan de klant een maatregel opleggen. Dit betekent dan meestal een verlaging van de uitkering. In de praktijk blijkt de uitvoeringsdienst Sociaal Domein van GM deze maatregelen minimaal oplegt, terwijl verplichtingen niet altijd worden nageleefd. 
Werkconsulenten beschikken over diverse processen, producten en instrumenten die zij kunnen inzetten om cliënten te laten re-integreren. Er zijn onvoldoende procesbeschrijvingen en instructies aanwezig, terwijl ook de registratie, sturingsinformatie en financiële verwerking verbeterd moet worden. Daarnaast dienen externe diensten opnieuw geïnventariseerd en ingekocht te worden.
 
 
Gewenste situatie
De gewenste situatie is gekoppeld aan de volgende resultaatbeschrijvingen voor de projectleider/opdrachtnemer.
1. In de gewenste situatie wordt daar waar de klant de participatieverplichtingen niet of onvoldoende naleeft een passende maatregel opgelegd. De projectleider krijgt als opdracht mee het volgende resultaat te leveren:
De implementatie van het proces ‘opleggen van maatregelen in het kader van de participatiewet’, conform ons beleid;
Een procesbeschrijving in Engage, waarbij duidelijk wordt wat de processtappen zijn, wie deze uitvoeren, wat de gegevensstromen zijn en welke producten het proces en/of de stappen opleveren;
Een werkinstructie met nadere instructie en toelichting bij de verschillende stappen; oa hoe stel je in de praktijk vast of iemand verplichting niet is nagekomen, hoe en waar registreren we dat. Hoe bereken je de hoogte van een maatregel etc.; 
Het proces wordt gedragen door de medewerkers;
Het proces is vastgesteld door het MT USD;
Het proces is ingericht in de SvSD inclusief autorisaties;
Alle medewerkers in het proces zijn voldoende toegerust om het proces uit te voeren;
Via Cognos is de juiste managementinformatie voorhanden. Het MT USD geeft vooraf aan welke managementinformatie zij willen zien/ontvangen.
 
 
2. In de gewenste situatie hebben management, beleidsmedewerkers, werkconsulenten inzicht in en overzicht van alle processen, producten en instrumenten die wij in huis hebben.  De projectleider krijgt als opdracht mee het volgende resultaat te leveren:
Beschrijven en optimaliseren procesgang re-integratie na de toegang (procesbeschrijving in Engage, instructies laten opstellen, lean maken, formulieren en beschikkingen op orde, S4SD goed ingericht);
Herijken en in de uitvoering en systemen implementeren van het productenboek (dienstencatalogus) en het voorbereiden en begeleiden van het inkopen van externe dienstverlening ter zake;
Inrichting van de registratie van ingezette instrumenten (loonkostensubsidies) en het rendement kunnen meten;
Analyse of en op welke wijze het diagnose- en klantbeeldsysteem Competensys moet worden toegepast, in relatie tot wat in S4SD kan en systemen die we regionaal moeten gebruiken zoals Sonar (UVW);
Verbeteren interne registratie en managementinformatie (kpi’s, verantwoordings-, beleids- en sturingsinformatie), mede in relatie tot gewenste externe benchmarking;
Inrichten van contractmanagement en bewaking externe prestatie n.a.v. inkoop;
Verbeteren van het kwaliteitszorgsysteem;
Verbeteren van het financiële proces (toekennen voorzieningen, btw juist boeken voor teruggave, in S4SD opnemen van verplichtingen en via S4SD afhandelen van betalingen).
3. Eventueel leiden van (deel)projecten m.b.t. werkzaamheden en optimalisaties ter ondersteuning van het management van de uitvoeringsdienst op het gebied van organisatieontwikkeling en bedrijfsvoeringstaken binnen de afdeling.
Proces
De projectleider krijgt als opdracht mee de gewenste situatie te creëren en de gevraagde resultaten te realiseren.
Gunningscriteria (weging)
Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als projectleider met betrekking tot organisatie-, inrichtings- of verbetervraagstukken op het gebied van sociaal domein bij een gemeente (35 punten).
Aantoonbare werkervaring met het inrichting van het systeem Suite voor Sociaal Domein (Centric) (10 punten).
Minimaal afgeronde HBO bachelor opleiding in de richting van Bedrijfskunde, Bestuurskunde of Sociaal Juridische Dienstverlening (20 punten).
Aantoonbare werkervaring met betrekking tot de Participatiewet of de Wet Werk en Bijstand (35 punten).
 
 
Competenties
Analytisch: doorgrond de zaken snel en onderscheidt hoofd- en bijzaken;
Proactief: neemt initiatief om problemen te adresseren en op te lossen, zet  tijdig de juiste middelen in, beheerst de risico’s  en schaalt op tijd op indien het project niet meer conform de verwachtingen en planningen loopt;
Enthousiasmerend: weet de juiste mensen te motiveren om hun energie in te zetten en weet hun persoonlijke drives te verbinden met de projectdoelstellingen;
Plannen en organiseren: effectief en gestructureerd bepalen welke tijd, middelen en inzet nodig zijn om doelen te halen en dit realiseren;
Besluitvaardig: neemt besluiten binnen het mandaat van de projectleider, communiceert daar helder over en vertaalt dit naar concrete acties en interventies;
Zakelijk: stelt de juiste zaken aan de orde, maakt heldere afspraken en vergewist zich er van of deze uitvoerbaar zijn, bewaakt deze en spreekt medewerkers aan om die afspraken na te komen (bespreken, afspreken en aanspreken).
 
Type opdrachtgever
Gemeente
 
Vorige Volgende Terug naar overzicht