Details opdracht


Vorige Volgende Terug naar overzicht 
 
Referentienummer
1546
 
Opdracht
Omgevingsmanager
 
Sluitingsdatum
2017-12-08 09:00
 
Status
gesloten
 
Vakgebied
Riolering grond- en wegenbouw, Communicatie, Ruimtelijke ordening en milieu
 
Provincie
Utrecht
 
Beschrijving

Aanvraagnummer

1546

Aanvang

15 december 2017

Duur

12 maanden

Opleidingsniveau

HBO

Optie tot verlenging

3 maal 6 maand(en)

Regio

Utrecht

Uren per week

gemiddeld 8

Verloopt op

08-12-2017 09:00

 

 

De omgevingsmanager is verantwoordelijk voor de interactie met de omgeving om het project gerealiseerd te krijgen binnen de publieksrechtelijke en privaatrechtelijke randvoorwaarden. In dit verband verzorgt de omgevingsmanager met zijn team het doorlopen van de diverse planologische procedures, het verkrijgen van vergunningen, het opstellen van (bestuurs)overeenkomsten, het (ver)leggen van kabels en leidingen, vastgoedzaken, schadebehandeling en milieutechnische, archeologische en explosievenonderzoeken. De omgevingsmanager houdt zich bezig met de maatschappelijke inbedding in het project en is daarmee intermediair tussen de (project)organisatie en haar omgeving. Publiekgericht Netwerkmanagement staat daarbij centraal. De omgevingsmanager probeert begrip en vertrouwen te kweken in de omgeving en te komen tot effectieve samenwerking met omgevingspartijen. Voor dit alles is intensief contact en overleg op ambtelijk en bestuurlijk niveau nodig. Afhankelijk van aard en context van dit overleg zal dit worden gevoerd door de omgevingsmanager, bijgestaan door de projectmanager en/of de andere vertegenwoordigers uit de samenwerkende partijen. De omgevingsmanager heeft een duidelijke signaalfunctie in het projectteam bij het pro-actief signaleren van onderwerpen vanuit de omgeving die in- en extern invloed kunnen hebben op de kwaliteit van een project.
 
 
Taken:
De omgevingsmanager organiseert en geeft leiding aan het omgevingsmanagementteam
De omgevingsmanager kent de omgeving en verzamelt tijdig benodigde informatie voor de strategie, voortgang, realisatie en organisatie van het project t.b.v. het realiseren van de opdracht.
De omgevingsmanager voert de regie over de bestuurlijke conditionering, waaronder de planologie, kabels en leidingen, vergunningen, (Bestuurs)overeenkomsten, inpassing/vormgeving, vastgoed, schadebehandeling, archeologie en explosieven.
De omgevingsmanager legt en onderhoudt contacten op ambtelijk niveau met voor de eigen functie belangrijke personen en organisaties.
De omgevingsmanager verzamelt eisen en wensen bij omgevingspartijen en brengt deze in bij het projecteam (o.a. bij technisch manager en projectmanager)
De omgevingsmanager “vertaalt” technische projectinformatie naar taal voor stakeholders en bestuurders.
De omgevingsmanager voert de regie over communicatie en conditionering
De omgevingsmanager draagt zorg de communicatie met de omgeving in relatie tot het project. Hij zorgt daartoe voor een communicatieplan, voor de voorlichting en informatie en klachtenafhandeling
De omgevingsmanager draagt zorg voor een (regelmatig up to date te houden) stakeholderanalyse en formuleert een stakeholderstrategie die aansluit op de fase en doel van het project
De omgevingsmanager zorgt voor de verkeersveiligheid en afstemming met de infraprovider en verkeersmanager
De omgevingsmanager heeft de regie over omgevingsgerelateerde overleggen buiten het project, niet alleen vanuit het eigen team maar ook vanuit de teams Contract, Techniek en Projectbeheersing.
De omgevingsmanager levert omgevingsgerelateerde informatie als bijdrage aan de contractbeoordeling bij aanbiedingen alsmede de contractbeheersing
De omgevingsmanager levert het omgevingstechnische deel van de kostenraming (PRI)
De omgevingsmanager draagt binnen zijn vakgebied risico’s aan, actualiseert en beheerst deze binnen zijn vakgebied en voert beheersmaatregelen uit
 
 
Knockout criteria
1. Uiterlijk 15 december 2017 beschikbaar voor gemiddeld 8 uur per week
 
 
Gunningscriteria (weging)
2. In de afgelopen 5 jaar, minimaal 3 jaar werkervaring als omgevingsmanager in samengestelde IPM teams (30 punten)
3. Aantoonbare ervaring met verkenningen en planstudies conform de MIRT-aanpak (10 punten)
4. Aantoonbare ervaring met integrale gebiedsontwikkeling (15 punten)
5. Aantoonbare ervaring met werken in een complexe bestuurlijke omgeving (15 punten)
6. Aantoonbare ervaring met recreatie-, natuur- en KRW projecten (5 punten)
7. Selectiegesprek in tweede beoordelingsfase (25 punten)
 
 
Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan de genoemde criteria voldoet. Wordt aan het betreffende gunningscriterium voldaan dan wordt in de eerste beoordelingsfase het bijbehorende puntenaantal geheel toegekend. De kandidaten worden vervolgens aan de hand van de scores die op de gunningscriteria zijn behaald gerangschikt. De tien kandidaten met de hoogste score op de gunningscriteria gaan door naar de tweede beoordelingsfase. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend om door te gaan naar de tweede beoordelingsfase.
In de tweede beoordelingsfase worden de cv’s van de betreffende tien kandidaten met elkaar vergeleken op basis van de gunningscriteria. De kandidaten die in deze vergelijking als beste worden beoordeeld, worden uitgenodigd voor een selectiegesprek, waarin wordt getoetst of de kandidaat voldoet aan de hierna te noemen competenties:
Aantoonbare meerjarige ervaring in de rol omgevingsmanager in soortgelijke projecten
Netwerkvaardigheid 
Legt en onderhoudt contacten met voor de eigen functie belangrijke personen en organisaties
Weet de juiste mensen te vinden om steun en medewerking te verkrijgen
Vormt allianties en coalities om doelen te bereiken
 
 
Omgevingsbewustzijn 
Is op de hoogte met (internationale) politieke en/of maatschappelijke ontwikkelingen
Is op de hoogte, met voor het werkterrein, relevante externe ontwikkelingen
Weet politieke en/of maatschappelijke ontwikkelingen te integreren in het dagelijks werk
Kent de trends en ontwikkelingen in de markt en de betekenis hiervan voor de organisatie
Bestuurlijke sensitiveit
 
 
Klantgerichtheid 
Herkent behoeften en belangen van de klant
Houdt in het handelen rekening met de behoeften en belangen van de klant
Doet moeite om behoefte en belangen van de klant te onderzoeken
Komt met op kritische analyse gebaseerde voorstellen waarin nadrukkelijk rekening is gehouden met de belangen van de klant
Toont respect voor de wensen van de klant
 
Type opdrachtgever
ZBO
 
Vorige Volgende Terug naar overzicht