Beschrijving
Opdrachtinformatie
Startdatum |
1-1-2018 |
Einddatum |
31-3-2018 |
Optie tot verlenging |
j |
|
36,00 |
Aantal posities |
1 |
|
Vacatureruimte / vervanging
|
4. Doel van de functie
Op grond van wet-, regelgeving en de maatwerkgedachte:
• Behandelen, en beoordelen van en besluiten over (aan-) vragen met betrekking tot bijzondere bijstand en minima regelingen en uitvoeren van alle hieraan gerelateerde werkzaamheden, zoals begeleiden, informeren en adviseren van cliënten t.a.v. rechtmatigheid.
• Behandelen,en beoordelen van en besluiten over mutaties t.a.v. de rechtmatigheid van de algemene bijstand van cliënten in beheer.
• Informatie- en advies functie op het gebied van de rechtmatigheid m.b.t. de Participatiewet en aanverwante regelingen naar cliënten en desgevraagd naar collega’s.
5. Resultaatgebieden
A. Aanvragen / wijzigingen screenen, diagnose stellen / indiceren en beoordelen / beslissen (toekennen/afwijzen)
• Aanvragen m.b.t. bijzondere bijstand en minima regelingen behandelen. Hiertoe nagaan of alle vereiste stukken compleet zijn en de vereiste relevante gegevens verzamelen.
• Op basis van noodzaak, juistheid en rechtmatigheid nemen van besluiten en adviseren over aanvragen bijzondere bijstand en minima regelingen. Waar nodig / wenselijk in overleg met andere betrokkenen binnen het SED
• Opstellen van beschikkingen met afwegingskader en juridische grondslag en verrichten van bijbehorende administratieve werkzaamheden
• Zorgdragen voor werkzaamheden in het kader van rechtmatigheid van de algemene bijstand van cliënten in beheer; niet zijnde de aanvragen.
• Op basis van opdrachten uitvoeren van rechtmatigheidcontroles en, indien nodig, actie richting cliënt en/of in-/externe betrokkenen
• Zorgdragen voor het op de juiste manier inbrengen van de relevante gegevens in de te gebruiken computersoftware systemen, mede in het kader van het verkrijgen van de juiste management informatie.
Resultaat: Aanvragen bijzondere bijstand en minima regelingen en wijzigingen die van invloed zijn op de rechtmatigheid van de algemene bijstand tijdig en correct behandeld. Zodanig dat afspraken en richtlijnen, beleidskaders, regelgeving en de maatwerkprincipes juist zijn gevolgd en nageleefd en het volledige proces van screening en beoordeling van de aanvraag/wijziging is verzorgd.
B. Klanten adviseren en informeren
• Fungeert vanuit zijn expertise op het gebied van bijstands- en minimaregelingen als aanspreekpunt voor de cliënt en voert van hieruit persoonlijke gesprekken met cliënt waarbij hij/zij de cliënt informeert en adviseert, consequenties schetst, voors- en tegens benoemd, alternatieven noemt, andere dimensies betrekt (sociaal-financieel-economisch- medisch)
Resultaat: Advies gegeven en informatie verstrekt.
C. Netwerk onderhouden
? Legt en onderhoudt (pro-)actief contacten met in- en externe partijen (zoals bewindvoerders, SMO, deurwaarders, GGD, CJG, Wmo, etc.)
• Is vanuit zijn/haar expertise aanspreekpunt voor intern betrokkenen binnen het SED en externe instanties
• Neemt deel aan in- en externe overlegstructuren, waaronder wijk spreekuren, ten behoeve van een klantbegeleiding in de breedste zin
Resultaat: Het netwerk is onderhouden en uitgebreid. Alle betrokkenen zijn tevreden over de onderhouden contacten en de resultaten hieruit voortvloeiend.
D. Werkprocessen verbeteren
• Signaleert trends op het aandachtsgebied en ontwikkelingen en knelpunten in de uitvoering van beleid. Denkt proactief mee en levert een bijdrage in de totstandkoming van verbetering van kwaliteit en dienstverlening en levert daarvoor concrete verbeteringsideeën
Resultaat: Een proactieve bijdrage zodat werkprocessen efficiënter, effectiever en met een zo hoog mogelijke kwaliteit kunnen worden uitgevoerd.
E. Deskundigheid bevorderen
Fungeert als inhoudelijk sparringpartner voor collega’s.
Resultaat: Deskundigheid bevorderd, zodanig dat kennis actief onderling is gedeeld en actueel is.
5. Werkzaamheden
? Is binnen het aandachtsgebied algemene bijstand, bijzondere bijstand en minimaregelingen verantwoordelijk voor het beheer van een eigen caseload. Voert hiertoe persoonlijke gesprekken met cliënten, o.a. door middel van huisbezoeken
? Neemt besluiten omtrent aanvragen bijzondere bijstand en minimaregelingen en levert waar van toepassing een bijdrage aan op maat gesneden oplossingen, onder andere in relatie tot het persoonlijk plan van een cliënt en de organisatieprincipes van de gemeente Breda.
? Neemt als gevolg van vermogens-/ inkomenswijzigingen, woonsituaties etc. besluiten, of stemt hierover af met andere betrokken collega’s. Geeft uitvoering aan de gevolgen hiervan voor de voortzetting van algemene bijstand waaronder:
o nabetalingen / terugvorderingen
o verrekeningen
o normwijzigingen
o vermogenswijzigingen
o opschorting of hervatting van de uitkering
o beëindigingen
o verwerken werkprocessen n.a.v. hercontroles
o fraudesignalen beoordelen en verwerken
? Het uitvoeren van hercontroles, beëindigings- en rechtmatigheidsonderzoeken en het naar aanleiding hiervan nemen van besluiten of afstemming hierover met andere betrokken collega’s
? Kennis van wet-, regelgeving en gemeentelijk beleid, gaan hand in hand met maatwerk, integraliteit en nabij- en tijdigheid.
? Deelname aan multidisciplinair intern overleg in complexe situaties. Signalering aan of afstemming met andere betrokkenen binnen de keten over ontwikkelingen m.b.t. de cliënt.
6. Speelruimte
? De functionaris neemt binnen het bij “de context” beschreven richtinggevend kader beslissingen t.a.v. aanvragen bijzondere bijstand en minima regelingen
? De functionaris neemt binnen het bij “de context” beschreven richtinggevend kader beslissingen t.a.v. over de rechtmatigheid in relatie tot de voortzetting van de algemene bijstand.
? De functionaris past de MINT-principes toe i.r.t. wet- en regelgeving, gemeentelijk beleid en landelijke richtlijnen
? De functionaris legt verantwoording af aan de hiërarchisch leidinggevende over kwaliteit en kwantiteit van de gegeven (rechtmatigheids-)adviezen en genomen beslissingen en de wijze waarop cliënten en intern betrokkenen hierin zijn begeleid en geadviseerd.
7. Contacten
? Met cliënten tijdens persoonlijke gesprekken (huisbezoek, in de wijk, telefonisch, etc.)
? Met externe instanties (zoals ‘Zorg voor elkaar Breda’, andere gemeenten, woningcorporaties, buurtsalons, bewindvoerders, GGD, etc.)
? Intercollegiaal overleg binnen de keten (als er een relatie met inkomen is)
8. Kennis en vaardigheden
• HBO werk- en denkniveau
• Volledige, up to date en direct inzetbare kennis van de Participatiewet en minima regelingen en het breed kunnen toepassen van alle uitvoeringstaken hierin
• Volledige kennis van Gemeentelijk beleid en uitvoeringsregels i.r.t. het eigen werkgebied
• Kennis van de sociale kaart (3-D breed)
• Inzicht in dienstverlenende, financiële en juridische samenhang binnen het eigen werkgebied
• Flexibiliteit en MINT (Maatwerk, Integraliteit, Nabijheid en Tijdigheid) kunnen toepassen
• Inlevingsvermogen omtrent persoonlijke situaties van cliënten
• Vaardigheid in het analyseren, bespreken en beoordelen van complexe vraagstukken
• Communicatieve vaardigheden t.b.v. adviseren, beargumenteren en voorlichten
• Vaardigheid in het omgaan met stressvolle situaties, waarin mondigheid, agressie en emoties een rol kunnen spelen
9. Functiespecifieke competenties
• Flexibiliteit en MINT kunnen toepassen (Maatwerk, Integraliteit, Nabijheid en Tijdigheid)
• Inlevingsvermogen omtrent persoonlijke situaties van cliënten
• Klant- en resultaatgericht
• Gericht op samenwerking
• Creatief
|