Beschrijving
Gerd Heijmans
Startdatum 01-06-2018
Einddatum 31-12-2018
Optie tot verlenging Ja
Uren per week 36
Opdracht omschrijving
De Dienst Informatiemanagement (IM) is onderdeel van het Politiedienstencentrum en is de informatiemanagementorganisatie voor de politie. De dienst is verantwoordelijk voor de continuïteit van de informatievoorziening (IV)-dienstverlening aan de business en bereidt samen met de business de IV-portefeuille voor, onder meer door middel van de intake van nieuwe behoeften. Ook de vertaling van de informatiebehoefte naar requirements tot en met de implementatie van nieuwe of gewijzigde IV behoort tot het takenpakket van de dienst. De ruim 600 medewerkers van de Dienst IM werken zowel geconcentreerd als gedeconcentreerd.
De sector Advies stemt de IV af op de strategische doelstellingen en de behoeften van de business. De sector adviseert bij vernieuwing van de IV over mogelijke proces- en organisatieveranderingen, levert IV input voor de planning & controlcyclus en draagt zorg voor het onderhoud van de Enterprise Architectuur. De sector regisseert en bewaakt tevens de kwaliteit van de implementatie voor wat betreft de gekozen proces-, organisatie- en IV veranderingen. De sector Advies bestaat uit de teams Business Experts, Informatievoorziening Experts en Operationele Informatievoorziening experts.
Het Team Business Experts is het aanspreekpunt van de Dienst IM en de Dienst ICT voor vernieuwingsvraagstukken voor alle betrokken politieonderdelen en (keten)partners in het land. De business experts zijn deskundig op één of meer aandachtsgebieden en zorgen voor een projectmatige doorontwikkeling van de IV op die gebieden. Het betreft werkzaamheden op het gebied van informatiebeleid- en planning, tactisch portfoliomanagement en programmamanagement.
Doelstelling
Voor het team Business experts wordt 1 FTE gezocht.
Verantwoordelijkheden
Als business expert ben je voor de politiechef, portefeuillehouder en ketenpartners (via de senior coördinerend business expert ) hét aanspreekpunt vanuit de dienst IM als het gaat om IV-verbeterings- en vernieuwingsvragen. Bepalend voor je succes is het kennen van de business en haar specifieke problematiek en het hebben en ontwikkelen van een duurzame relatie met de business. Je zorgt voor de verbinding tussen de business (operatie en bedrijfsvoering) en de IV-keten (van vraagarticulatie tot en met de realisatie en evaluatie). Samen met jouw collega’s ben je verantwoordelijk voor de regie op de informatievoorzieningsactiviteiten voor de Nationale Politie.
Vakmatige taken
Je richt je op een portefeuille en zorgt voor een projectmatige doorontwikkeling van de informatievoorziening en -processen.
Je draagt namens de politiechef bij aan het informatiebeleid en stelt informatieplannen op die zijn gerelateerd aan diens portefeuille, op basis van strategische eisen en kaderstelling vanuit de Beleidsdirectie IV.
Je verzorgt de intake van nieuwe behoeften/vragen die vallen binnen de portefeuille en je coördineert de gewenste en vereiste vooronderzoeken.
Je adviseert en regisseert bij de uitvoering van (implementatie)projecten.
Je organiseert de betrokkenheid van de business bij de realisatie van nieuwe IV-behoeften vanaf het ontstaan van de behoefte tot en met de implementatie en ingebruikname.
Je adviseert de portefeuillehouder over de prioriteitstelling binnen de portefeuille (IV-verbetering en -vernieuwing) en stemt deze af binnen de sector Advies en met portfoliomanagement van IM en de Directie IV.
Bij het uitvoeren van je functie word je ondersteund door IV-experts, architecten en informatiebeveiliging experts onder meer bij de intake van nieuwe behoeften, respectievelijk het uitvoeren van vooronderzoeken en meer specifiek op het gebied van requirementsanalyse, IV-architectuur en informatiebeveiliging.
Leidinggevende taken
Geen
Contacten
Je bouwt, participeert in en onderhoudt interne- en externe netwerken van specialisten voor kennisdeling en vernieuwing binnen de politiedienstverlening.
Inzet in de lijn of project
Inzet in zowel lijn als project is mogelijk
Opleiding
Je hebt wo werk- en denkniveau.
Je hebt bij voorkeur een afgeronde opleiding bedrijfskundige informatica, bedrijfseconomie, bedrijfskunde, bestuurskunde of vergelijkbaar.
Werkervaring
Je hebt minstens 5 jaar kennis en ervaring met de processen, de doel- en taakstellingen en de beleidsuitgangspunten van de politieorganisatie en je focus ligt duidelijk op het landelijke- en concernperspectief.
Je hebt aantoonbaar minstens 3 jaar kennis van een of meer relevante politiële portefeuilles, vanuit de optiek van werkprocessen en informatiemanagement en ervaring met portefeuille-overschrijdende belangenafweging.
Je hebt diepgaande kennis informatieplanning, IV-project portfoliomanagement en/of IV-architectuur binnen een complexe multi-keten context.
Je hebt ervaring in het implementeren van veranderingen in operationele werkprocessen met een hoge IV component, bij voorkeur in Politie context.
Je hebt kennis van en ervaring met beleidsontwikkeling, advisering en sturing. Je herkent zowel het grotere verband als de interne samenhang binnen vraagstukken en je bent je bewust van je eigen positie en invloed in dat grotere geheel.
Je bent in staat op zakelijke wijze te schakelen op zowel tactisch als strategisch niveau en je bent goed in staat mensen met de juiste argumenten te overtuigen.
Je herkent en onderzoekt de wensen en behoeften van anderen en speelt daarop in en kan daarin als coach fungeren naar collega’s.
Je gaat effectief om met onzekerheid en veranderingen in de organisatie, de omgeving en zichzelf.
Je speelt in op interne politiek en je bent alert op veranderingen binnen de organisatie. Je onderkent de invloed en de gevolgen van eigen beslissingen of activiteiten op de andere organisatieonderdelen.
Je hebt aantoonbare ervaring op het gebied van agile werken in een Informatiemanagement context.
Je hebt ervaring opgedaan in het Aanvalsprogramma (AVP).
Je hebt ervaring opgedaan in het Operationeel Politie Proces (OPP).
Competenties
Persoonsgerichte competenties: Betrokkenheid, coachen, doorzettingsvermogen, initiatief, inlevingsvermogen, klantgerichtheid, organisatiesensitiviteit, politiek-bestuurlijke sensitiviteit, resultaatgerichtheid, sociale vaardigheid.
Prijs (eisen)
Maximaal: € 135,00
Inclusief alle kosten, exclusief BTW.
Kwaliteit (eisen)
Onder een cv verstaan wij een overzicht van de werkervaring van de Externe. Dit in het Nederlands gesteld en bij voorkeur in PDF-formaat van maximaal 7 pagina's A4.
U dient gebruik te maken van het bijgevoegde template. Maakt u geen gebruik van bijgevoegd template zal uw bieding terzijde worden gelegd.
Sjabloon : CV template Algemeen 1.2.doc
Eis 1: Je hebt een afgeronde universitaire opleiding bedrijfskundige informatica, bedrijfseconomie, bedrijfskunde, bestuurskunde of vergelijkbaar.
Toelichting:
Dit is een eis en moet duidelijk blijken uit het CV van de kandidaat. De winnende inschrijver moet binnen 7 kalenderdagen het bewijsmiddel overleggen. Wanneer blijkt dat de kandidaat niet over het gevraagde diploma beschikt, zal dit leiden tot uitsluiting van de aanvraag.
Eis 2: Je hebt aantoonbaar minstens 3 jaar kennis van een of meer relevante politiële portefeuilles, vanuit de optiek van werkprocessen en informatiemanagement en ervaring met portefeuille-overschrijdende belangenafweging.
Toelichting:
Noem in het CV bij de werkzaamheden het nummer van deze wens, hoe je aan deze eis voldoet, de naam van de opdrachtgever(s). Noem de periode in (dd-mm-jj - dd-mm-jj). Bij het niet benoemen van het aantal jaren werkervaring en bij welke opdrachtgever deze kennis is opgedaan, worden er geen punten aan deze eis toegekend.
Eis 3: De kandidaat bezit de volgende kerncompetenties:
Betrokkenheid - Identificeert zich met en voelt zich nauw betrokken.
Coachen - Verkent de ontwikkelbehoeften van medewerkers en stimuleert, motiveert en coacht hen om hun vakbekwaamheid op een hoger niveau te brengen en de medewerkers zo verder te ontwikkelen.
Doorzettingsvermogen - Blijft zich inzetten voor het beoogde doel ondanks eventuele weerstand of tegenslag.
Initiatief - Signaleert kansen. Handelt ernaar en durft daarbij risico’s te nemen om uiteindelijk een bepaald herkenbaar voordeel voor de organisatie te behalen. Begint liever uit zichzelf dan passief af te wachten.
Inlevingsvermogen - Onderkent de gevoelens en behoeften van anderen en het effect van eigen handelen daarop.
Klantgerichtheid - Herkent en onderzoekt de wensen en behoeften van anderen en speelt daarop in.
Organisatiesensitiviteit - Speelt in op interne politiek en is alert op veranderingen binnen de organisatie. Onderkent de invloed en de gevolgen van eigen beslissingen of activiteiten op de andere organisatieonderdelen.
Politiek-bestuurlijke sensitiviteit - Anticipeert op en onderkent de relevantie van gebeurtenissen in de politiek bestuurlijke context die van invloed zijn op de positionering van de politie.
Resultaatgerichtheid - Maakt een vertaalslag van doelen naar beoogde resultaten en weet deze op een efficiënte en effectieve wijze te realiseren. Toont zich aanspreekbaar op resultaten.
Sociale vaardigheid - Beweegt zich tactvol en gemakkelijk in contacten met anderen. Is in staat met zijn optreden emoties en de sociale interactie te beïnvloeden.
Toelichting:
Dit moet middels concrete voorbeelden duidelijk uitkomen tijdens het verificatiegesprek. Bij het niet voldoende mondeling kunnen aantonen zal de aanbieding terzijde worden gelegd.
Gunningscriteria (wensen)
5 %
Wens 1: Afgeronde Prince 2 opleiding.
Toelichting:
Dit is een wens en moet duidelijk blijken uit het CV van de kandidaat. De winnende inschrijver moet binnen 7 kalenderdagen het bewijsmiddel overleggen. Wanneer blijkt dat de kandidaat niet over de gevraagde certificering beschikt, zal de ranking van de kandidaat mogelijk kunnen wijzigen.
15 %
Wens 2: Je hebt minstens 5 jaar kennis en ervaring met de processen, de doel- en taakstellingen en de beleidsuitgangspunten van de politieorganisatie en je focus ligt duidelijk op het landelijke- en concernperspectief.
Toelichting:
Dit moet middels concrete voorbeelden duidelijk zijn benoemd in het CV van de kandidaat.
Noem in het CV bij de werkzaamheden het nummer van deze wens, hoe je aan deze wens voldoet, de naam van de opdrachtgever(s). Noem de periode in (dd-mm-jj - dd-mm-jj). Bij het niet benoemen van het aantal jaren werkervaring en bij welke opdrachtgever deze kennis is opgedaan, worden er geen punten aan deze wens toegekend.
20 %
Wens 3: Je herkent en onderzoekt de wensen en behoeften van anderen en speelt daarop in en kan daarin als coach fungeren naar collega’s.
Toelichting:
Geef een duidelijke situatieschets waaruit bovenstaande werkervaring van de kandidaat blijkt in maximaal 200 woorden. Benoem waar deze ervaring is opgedaan en geef voorbeelden van de werkzaamheden van de kandidaat. Middels deze toelichting zal de mate van bekwaamheid beoordeeld worden dmv een rapportcijfer (0 = slecht, 2= matig, 2 tot 4 = matig/voldoende, 6 = voldoende, 8 = goed en 10 = uitstekend). Tevens zal een inhoudelijke verificatie van dit criterium in de interviewfase plaatsvinden. Alleen een verwijzing naar het CV is niet voldoende en zal geen punten genereren.
20 %
Wens 4: Je hebt aantoonbaar minstens 3 jaar kennis van een of meer relevante politiële portefeuilles, vanuit de optiek van werkprocessen en informatiemanagement en ervaring met portefeuille-overschrijdende belangenafweging.
Toelichting:
Dit moet middels concrete voorbeelden duidelijk zijn benoemd in het CV van de kandidaat.
Noem in het CV bij de werkzaamheden het nummer van deze wens, hoe je aan deze wens voldoet, de naam van de opdrachtgever(s). Noem de periode in (dd-mm-jj - dd-mm-jj). Bij het niet benoemen van het aantal jaren werkervaring en bij welke opdrachtgever deze kennis is opgedaan, worden er geen punten aan deze wens toegekend.
15 %
Wens 5: Je hebt ervaring opgedaan in het AVP.
Toelichting:
Dit moet middels concrete voorbeelden duidelijk zijn benoemd in het CV van de kandidaat.
Noem in het CV bij de werkzaamheden het nummer van deze wens, hoe je aan deze wens voldoet, de naam van de opdrachtgever(s). Noem de periode in (dd-mm-jj - dd-mm-jj). Bij het niet benoemen van het aantal jaren werkervaring en bij welke opdrachtgever deze kennis is opgedaan, worden er geen punten aan deze wens toegekend.
15 %
Wens 6: Je hebt ervaring opgedaan in het OPP.
Toelichting:
Dit moet middels concrete voorbeelden duidelijk zijn benoemd in het CV van de kandidaat.
Noem in het CV bij de werkzaamheden het nummer van deze wens, hoe je aan deze wens voldoet, de naam van de opdrachtgever(s). Noem de periode in (dd-mm-jj - dd-mm-jj). Bij het niet benoemen van het aantal jaren werkervaring en bij welke opdrachtgever deze kennis is opgedaan, worden er geen punten aan deze wens toegekend.
10 %
Wens 7: Je hebt aantoonbare ervaring op het gebied van agile werken in een Informatiemanagement context.
Planning
Start publicatie 11-04-2018 00:00
Einddatum vragen 16-04-2018 12:00
Beantwoording vragen 16-04-2018 23:59
Sluiting publicatie 23-04-2018 12:00
Beoordeling offertes (vanaf) 23-04-2018 00:00
Verwachte terugkoppeling 23-07-2018 23:59
|