Beschrijving
Startdatum: 1-9-2018
Einddatum: 1-9-2020
Optie tot verlenging: ja, met 2 jaar
Uren per week: 32 uur kantoortijden (geen avond- en/of weekenddienst)
Doel en omschrijving van de opdracht
Deze organisatie is een advies- en uitvoeringsorganisatie op het gebied van de Zorgverzekeringswet en de Wet langdurige Zorg.
De organisatie heeft een belangrijk aandeel in het verbeteren van de kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid van de Nederlandse gezondheidszorg.
Dit aandeel levert de organisatie onder meer door te adviseren over de samenstelling van het basispakket, de verbetering van de kwaliteit van zorg te stimuleren,
het middels publiekelijk toegankelijke websites beschikbaar stellen van informatie over de kwaliteit van zorg in Nederland, het uitvoeren van de risicoverevening en het beheren van de verschillende fondsen.
Hier werken hoog opgeleide professionals met inhoudelijke kennis op het gebied van gezondheidszorg en de organisatie en verzekering ervan.
Medewerkers werken in wisselende samenwerkingsverbanden die onze organisatiegrenzen overschrijden.
De organisatie zal zich ten behoeve van de adviestaken in toenemende mate mede baseren op analyse van grote gegevensverzamelingen die al dan niet in eigen beheer zijn.
Het doel van de uitvraag.
Het programma uitkomstinformatie voor samen beslissen heeft als doel de komende vier jaar 50% van de landelijke ziektelast transparant te maken doormiddel van uitkomstinformatie.
Dit vraagt naast een cultuur verandering binnen de manier van zorgverlening een grote aanpassing op het gebied van informatie technologie.
Voor 50% van de ziektelast dient informatie geregistreerd, ontsloten- geanalyseerd en teruggekoppeld te worden aan de burger en de zorgverlener. Dit vraagt verregaande standaardisatie op alle vijf de levels van het interoperabiliteits model.
Waarbij:
• Data op een uniforme, gestandaardiseerde wijze, op landelijk niveau worden geregistreerd en geanalyseerd zodanig dat de geregistreerde gegevens vergelijkbaar zijn tussen aandoeningen en zorgaanbieders.
• De gegevens vergelijkbaar zijn tussen zorgaanbieders, zodanig dat zorgaanbieders van elkaar kunnen leren en patiënten zorgaanbieders onderling met elkaar kunnen vergelijken
• Keuzehulpen die gebruikt kunnen worden in de spreekkamer op gestandaardiseerde wijze ontwikkeld en opgesteld worden.
• Patiënt like me mogelijk wordt en de patiënt informatie over de zorgaanbieder kan krijgen zodat hij/zij kan besluiten in welke spreekkamer men plaats wil nemen.
• Generieke ICHOM-sets worden ontwikkeld. Sets dienen aan te sluiten op de landelijke Zorginformatiebouwstenen en de Basis gegevens set Zorg.
• Bij de doorontwikkeling van de patiënt gerapporteerde uitkomsten wordt gekomen tot generieke PROMs.
Om dit te bewerkstelligen worden binnen het programma voor twee aandoeningen prototypes ontwikkeld die volledig geïmplementeerd worden binnen een groep nog te selecteren ‘voorloop ziekenhuizen’. Binnen deze prototypes moet het volledige proces van registreren, analyseren en terugkoppelen van uitkomstinformatie ingericht en getest worden. Deze prototypes leveren de standaarden op die als basis dienen voor de afspraken die in nauwe samenwerking met VWS, bestuurlijke partners, bestaande programma’s moeten worden opgesteld.
De gevraagde projectleider gezocht die leiding geeft aan dit proces.
Naast de IT ontwikkeling worden de opgedane ervaringen met het werken met uitkomstinformatie in de spreekkamer en het implementeren binnen verschillende ziekenhuizen gebundeld en ter beschikking gesteld aan het veld.
Omschrijving van opdracht
De projectleider is verantwoordelijk voor het onderdeel IT binnen de prototypes en het vertaalproces van de geleerde lessen naar landelijk opschaalbare kaders voor standaardisatie. stelt het projectplan op en draagt zorg voor de uitvoering hiervan.
Beschrijving werkzaamheden
- Verantwoordelijk voor het IT aspect binnen de prototypes en het vertalen van de geleerde lessen naar kaders voor standaardisatie. Aansturen ontwikkelproces IT architectuur met betrokken landelijke koepelpartijen, IT leveranciers en programma’s als MedMij, Registratie aan de Bron en VIPP.
- Aansturen IT professionals binnen het programma
- Coördinatie tussen de verschillende deelnemende ziekenhuizen en andere partijen binnen het programma
- Mede inrichten en uitvoeren leercyclus tussen ziekenhuizen, ZIN en overige partijen om geleerde lessen landelijk te kunnen opschalen
• Beschikbaarheid: De aangeboden kandidaat is beschikbaar voor gemiddeld 32uren per week gedurende de periode tussen 1– 9-2018 en 1-9-2020
• Vormvereiste: CV en motivatiebrief
• Kennis en expertise: Uit het CV en aangeleverde motivatiebrief blijkt minimaal dat de aangeboden kandidaat aantoonbaar (middels opleidingen, cursussen, werkervaring, voorbeeldprojecten) beschikt over:
Academisch werk- en denkniveau.
• Goed overzicht van de verschillende partijen binnen het zorg IT landschap en beschikt over een eigen netwerk hierbinnen op bestuurlijk of directie niveau|
• Aantoonbare ervaring in leiden van complexe IT projecten op het snijvlak IT en strategie binnen de zorg in politiek complexe omstandigheden.
• Kunnen omgaan met dynamiek tussen verschillende partijen en tegengestelde belangen
• Kan zelfstandig, maar ook samen met de opdrachtgever, acteren richting het ministerie van VWS en andere externe stakeholders.
• Overziet consequenties van keuzes op alle aspecten: organisatie, processen, financiën, informatiestromen, techniek, etc.
• Gesprekspartner op bestuurlijk niveau richting zorginstellingen, ministerie, leveranciers en overige stakeholders
- Competenties, die voor deze functie als zeer belangrijk worden bevonden:
• Bestuurlijke sensitiviteit
• Omgevingsbewustzijn.
• Analytische vaardigheden.
• Verbinder tussen verschillende partijen en belangen
• Flexibel en sociaal vaardig.
• Kan goed omgaan met weerstanden
• Communicatief sterk zowel schriftelijk als mondeling.
• Teamspeler
|