Het team Financiële Administratie en Beheer (FAB) zorgt voor de financieel administratieve processen en boekhoudkundige werkzaamheden (registratie en controle) t.b.v. de provinciale organisatie
Het team Financieel Beleid (FIB) ondersteunt en adviseert het provinciebestuur en de directie op financieel gebied en bij specifieke financieel-economische vraagstukken, waaronder vermogensbeheer.
Het team Business Planning en Control (BPC) bestaat uit drie clusters van 5 tot 7 adviseurs, die de managers ondersteunen en adviseren op het gebied van planning & control, financiën en bedrijfsvoering. Daarnaast kent het team BPC een cluster waar de centrale regie op de organisatie en totstandkoming van de planning- en controlcyclus vorm wordt gegeven. Binnen dit team wordt de ontwikkeling van de financiële informatievoorziening – samen met partners binnen en buiten de afdeling – gecoördineerd en verder vormgegeven.
Het team Inkoop ondersteunt en adviseert het management bij het definiëren en vormgeven van hun inkoop- en aanbestedingsvraagstukken op het gebied van diensten en leveringen.
Daarnaast wordt op verzoek van bepaalde beleidsprogramma’s, afdelingen en/of grote projecten specifieke financiële capaciteit gevraagd voor het betreffende onderwerp. In dit geval wordt voor het project ........en het wegenproject in combinatie een stevige projectcontroller gezocht. Deze projectcontroller zal hiërarchisch vanuit de afdeling Financiën worden aangestuurd en functioneel door de betreffende projectmanagers.
Functie-inhoud:
-In algemene zin: zorg dragen voor alle zaken die nodig zijn om de projecten financieel te beheersen.
-Gevraagd en ongevraagd advies geven aan de projectmanagers t.a.v. de beheersing van de financieel/administratieve aspecten van het totale project.
-Bewaken van de kaders zoals die in het algemeen door de provincie worden gesteld aan de AO, de financiële registratie en beheersing van projecten.
-Zorg dragen voor het verder vormgeven en onderhouden van de inrichting van de financiële projectadministraties binnen de projectenmodule van Oracle Finance, zodanig dat er op eenvoudige wijze inzicht is in de inkomsten en uitgaven (en het met elkaar in de pas -open daarvan). Daarnaast dient er een contractenadministratie te worden opgezet.
-Verzorgen van de vereiste financiële analyses, overzichten, prognoses en voortgangsrapportages (o.a. voor de projectmanagers en de control unit binnen de afdeling UW) en daarnaast waar nodig voor de directie, het politieke bestuur en externe partijen.
-Zorgen dat de informatie die nodig is voor de financiële sturing van het project wordt gegenereerd vanuit de financiële projectadministratie (Oracle). Hieronder wordt ook begrepen het aanleveren van relevante informatie voor de provinciale P&C cyclus, zowel in financiële zin als beleidsmatig.
-Tijdig signaleren dat er problemen dreigen te ontstaan in de financiële voortgang en ~afwikkeling van (delen van) het project.
-(Ongevraagd) Adviseren op het gebied van sturingsmaatregelen.
-Mede uitvoering geven aan het risicobeheer in relatie tot het realisatiecontract en interne financiële regelgeving.
-Zorgen voor de interne controle, gericht op naleving van de afgesproken beheersmaatregelen.
-Eerste aanspreekpunt vanuit deze projecten voor de controlerende (huis-)accountant.
-Deelnemen (waar nodig) aan gesprekken met externe partijen die in samenwerking met de provincie bijdragen aan het realiseren van de beoogde doelstellingen.
-De taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden zullen nog nader uitgewerkt worden in een projectplan. Dit projectplan is thans in voorbereiding.