De werkcoach behandelt een caseload van 70 a 80 personen en heeft verder onderstaande verantwoordelijkheden:
- Dossieronderzoek (fysiek dossier, GWS dossier, Suwinet, GBA)
- UItnodigen van de klant voor een gesprek over bemiddeling naar werk. Daarnaast wordt tijdens dit gesprek ook het rechtmatig verstrekken van de uitkering beoordeeld (nagaan huidige woonsituatie, andere inkomsten etc).
- N.a.v. dit gesprek wordt een rapport opgesteld in GWS met alle bevindingen en een plan van aanpak met daarin genoemd de te ondernemen acties.
- Het plan van aanpak en het rapport worden overgedragen aan de werkcoach van de gemeente Gouda zodat deze aan de slag kan gaan met de afgesproken stappen in het plan van aanpak.
- Wanneer klanten zich niet aan de afspraken houden of zonder bericht niet verschijnen op de gesprekken, dan wordt er een maatregel/afstemming opgelegd.
- Personen matchen met vacatures van anderen.
De werkcoach is in staat om een bruikbaar en haalbaar advies/diagnose uit te brengen.
Daarnaast heeft de werkcoach recente werkervaring met het verrichten van diagnoses.
De werkcoach heeft goede en recente kennis van de wet- en regelgeving van de WWB en is in staat om de gemeentelijke richtlijnen en mogelijkheden op het gebied van bemiddeling naar werk snel eigen te maken.
De werkcoach heeft recente werkervaring met GWS en het kunnen opleggen van een maatregel/afstemming i.h.k. van de WWB is een vereiste.
De werkcoach houdt zich bezig met het aanmelden van trajecten.
De werkcoach is in staat om door te pakken, resultaatgericht te werken en heeft een pro actieve instelling.
De klanten die gescreend gaan worden kunnen nu of binnen afzienbare tijd bemiddeld worden naar reguliere arbeid. Het is dan ook van belang dat de werkcoach een stevige, motiverende en stimulerende aanpak hanteert.
De werkcoach kan onder druk presteren; er zullen veel gesprekken gevoerd en dienen te worden per dag (denk aan minimaal 5 gesprekken per dag).
De werkcoach is gewend aan het werken met targets.