De functie
Wij zoeken een ervaren en enthousiaste medewerker uitkering gericht op de uitvoer van de Bijzondere Bijstand.
Tijdelijk voor de duur van 3 maanden.
Het team Financiële Dienstverlening ondersteunt inwoners van de gemeente bij het voorkomen en oplossen van (problematische) schulden, handelt aanvragen bijzondere bijstand af en biedt ondersteuning via de Sociaal Raadslieden. De vorm en samenstelling van het aanbod is afhankelijk van de persoonlijke situatie van de hulpvrager. We verwachten een hoge mate van eigen verantwoordelijkheid van de hulpvrager. Gezamenlijk gaan we op zoek naar een stabiele en duurzame oplossing voor de financiële situatie in relatie tot de eigen omgeving en mogelijkheden.
De werkzaamheden van het team Financiële Dienstverlening bestaan uit kredietverstrekking, budgetbegeleiding en budgetbeheer, schuldregelen, afhandelen van en beslissen op aanvragen bijzondere bijstand, voeren van heronderzoek en debiteurenbeheer, praktische ondersteuning via Sociaal Raadslieden, signaleren van hiaten, het geven van voorlichting, informatie en adviesgesprekken, aanvraagondersteuning en nazorg. Wij doen dit samen met ketenpartners en andere afdelingen binnen de gemeente.
Uw taken
-Het beslissen en afhandelen van aanvragen Bijzondere BijstandDe volgende deeltaken zijn te onderscheiden:
het beoordelen van de aangeleverde informatie op relevante juridische en maatschappelijke aspecten
-het voeren van telefonische intakegesprekken voor een eerste uitvraag en de inschatting van mogelijk recht op bijzondere bijstand
-het voeren van gesprekken met cliënten en relevante derden met als doel het verkrijgen van verdere informatie die nodig is om een gefundeerde mening te kunnen vormen i.v.m. het afhandelen van de aanvraag
-draagkrachtberekening op basis van de inkomensgegevens
-het rapporteren en het opstellen van een helder besluit
-Het afhandelen van (her)onderzoeken:
-controleren op juistheid van de door cliënten in het kader van heronderzoeken aangeleverde gegevens
-draagkrachtberekening op basis van de inkomensgegevens
-rapporteren en opstellen van een helder besluit
-het opleggen van een boete, indien noodzakelijk
-rechtmatigheidsonderzoek na beëindiging
-Het terugvorderen van uitkering c.q. teveel betaalde vergoeding voor voorzieningen:
-het nemen van een herzieningsbesluit, het vaststellen van de vordering en het treffen van een terugbetalingsregeling met cliënten
Overige werkzaamheden, waaronder:
-geven van informatie en advies
-doorverwijzen van cliënten bij eventuele materiële en immateriële problemen
-uitvoeren van rechtmatigheidsonderzoek na beëindiging van de uitkering/voorziening (beëindigingonderzoeken) uitkering
-bijwonen van teamoverleg en casusbesprekingen
-Functioneel contact Is gedurende gemiddeld 3-4 uur per dag vereist voor het verstrekken van informatie/inlichtingen en het geven van toelichtingen c.q. instructies; de belangen van de contact-partners lopen daarbij nu en dan (enigszins) uiteen.
Uw profiel
-minimaal in het bezit van een diploma MBO Sociaal Juridische Dienstverlening of vergelijkbare beroepsopleiding;
-minimaal 3 jaar vaktechnische praktijkervaring in een vergelijkbare functie;
-goede schriftelijke en mondelinge uitdrukkingsvaardigheid;
-accuraat, assertief en goede contactuele eigenschappen, alsmede goed kunnen motiveren en (be)argumenteren van ideeën en voorstellen.
Ons aanbod
Een uurtarief á € 45,- .
Onze organisatie biedt daarnaast een uitstekend pakket aan arbeidsvoorwaarden.
De sollicitatieprocedure
De sollicitatiegesprekken staan gepland op donderdag 3 en vrijdag 4 september 2015.
Kandidaatomschrijving