Beschrijving
Startdatum 03-06-2013
Optie verlenging Aantal 2
Optie verlenging Maanden 6
Opdracht omschrijving
Ruim 1400 medewerkers werken op diverse beleidsterreinen samen aan een beter en mooier Gelderland voor bijna twee miljoen inwoners. De grootste provincie van Nederland is als overheidsorganisatie en als werkgever sterk in ontwikkeling. Daarom zoeken we naar medewerkers die verantwoordelijkheid nemen voor doelen en resultaten in hun werk.
De afdeling Financiën bestaat uit een frontoffice, een backoffice en een secretariaat die nauw samenwerken om de provinciale organisatie te ondersteunen en te adviseren op het gebied van financiën en bedrijfsvoering.
De backoffice, het team Financiële Administratie en Beheer (FAB), zorgt voor de financieel administratieve processen en boekhoudkundige werkzaamheden voor de provinciale organisatie.
De frontoffice, bestaande uit een team Business Planning en Control (BPC) en een team Financieel Beleid (FIB), ondersteunen de afdelingsmanagers, managers prioritaire programma’s en directeuren bij de planning- en controlcyclus, de financiële beleidskaders en integrale managementverantwoordelijkheid. Daarnaast ondersteunt en adviseert het team Financieel Beleid het provinciebestuur en de directie op financieel gebied en bij specifieke financieel-economische vraagstukken.
Het team Business Planning en Control bestaat uit drie clusters van circa 8 adviseurs, die de managers ondersteunen en adviseren op het gebied van planning & control, financiën en bedrijfsvoering. Daarnaast kent het team BPC een cluster waar de centrale regie op de organisatie en totstandkoming van de planning- en controlcyclus vorm wordt gegeven (P&C-regie).
Voor deze opdracht werkt het team BPC nauw samen met de afdeling P&O, in het kader van het programma Mens en Middelen.
Binnen het team BPC wordt gezocht naar een kandidaat voor het inhoudelijk verder doorontwikkelen van de sturing op capaciteit binnen het programma Mens en Middelen I(M&M). Dit betekent concreet:
* het in nauwe samenwerking met de afdeling Personeel en Organisatie (P&O) verder doorontwikkelen van de inhoudelijke en financiële beleidskaders m.b.t. het programma M&M. Primair aandachtspunt binnen deze opdracht is daarbij hoe de sturing op capaciteit kan worden vertaald op een manier die binnen de organisaties voor managers en adviseurs inzicht en grip geeft. Het gaat dan om zowel sturing op euro's als fte's.
* aandachtspunt daarbij is te zorgen dat continu aansluiting wordt gezocht en gevonden met de 'business' zodat de beleidskaders acceptabel zijn voor de primaire afdelingen en passend zijn bij de ontwikkelingen in de organisatie.
* besluitvorming (mede) voorbereiden / actief communiceren vooraf zodat sturingskaders concreet gemaakt worden, en 1 taal wordt gehanteerd.
* het voorbereiden en organiseren van een training / implementatiescenario van het sturingsconcept naar managers en adviseurs.
Kandidaat omschrijving
Wij zoeken een kandidaat (verbinder met kennis van zowel financiële als personele sturing) die aantoonbaar voldoet aan de volgende competenties:
* in staat te kunnen functioneren op zowel strategisch niveau (ontwikkelen sturingsfilosofie) als "hands-on" mentaliteit (zelfstandig kunnen uitvoeren);
* analytisch ingesteld, vertaalt beleidskaders door naar consequenties voor de praktijk, waaronder systemen en processen, denkt door van achter naar voor voordat een concept wordt geimplementeerd.
• Gericht op ontwikkeling, samenwerking en invulling geven aan partnership;
• Pragmatische instelling en werkwijze;
• Teamspeler;
* Aantoonbaar kennis van en ervaring met provinciale planning- en controlprocessen;
* Aantoonbaar gedegen kennis van financiële en personele systemen, bij voorkeur Oracle Financials, PIMS en Excel,
* Aantoonbaar in staat constructief te functioneren op het snijvlak van de P&C-cyclus en de koppeling met/vertaling naar ICT-systemen.
* Aantoonbare ervaring met projectmanagement (regie voeren op een complex project waarbij taken bij andere afdelingen zijn belegd en diverse stakeholders zeggenschap in hebben )
* Aantoonbare ervaring met verandermanagement (begeleiden van andere manier van werken vanuit een andere visie op bedrijfsvoering)
* In staat om vanuit de doelstellingen partijen mee te nemen en mee te krijgen in de gewenste ontwikkelingsrichting (stevige gesprekspartner, heldere communicator)
Kwaliteit aangeleverd CV
Het CV dient in een aparte bijlage (maximaal 5 pagina’s A4) te worden opgenomen. Het CV dient volledig in het Nederlands te zijn. Daarnaast dient u de toelichtingen van de gevraagde wensen en eisen in te vullen. Het CV dient louter ter verificatie van de gegeven
Minimaal: |
€ 75,00 |
Maximaal: |
€ 90,00 |
Werkervaring cv eis
Aantoonbare ervaring met het inrichten van financiële en personele sturing binnen grote (overheids) organisaties (provincies, danwel gemeenten met inwonertal boven 100.000), waarbij elementen als zero-based begroten een rol speelden.
Benoem minimaal 2 organisaties voorzien van de betreffende ervaring en uw rol daarin.
Opleiding cv eis
Tenminste aantoonbaar HBO werk- en denkniveau (waaronder opleidingsniveau) met een organisatiekundige, personele en/of financieel-economische achtergrond.
Een toelichting is verplicht.
Werkervaring cv eis 2
Ervaren professional met aantoonbaar ervaring in het kunnen schakelen op strategisch en management niveau (ontwikkelen beleidskaders rondom middeleninzet:sturingsfilosofie) en het zelfstandig kunnen werken aan de uitvoering (hands-on mentaliteit) in een programma- en projectgerichte provinciale overheidsorganisatie voor wat betreft de processen van de planning- en controlcyclus. Dit betreft vooral de samenwerking tussen de afdelingen Personeel en Organisatie (P&O), Informatievoorziening en Automatisering (I&A) en Financiën. Hierbij gaat het ook om het zorg dragen voor de juiste randvoorwaarden en/of documenten, incl. adequate informatievoorziening in een provinciale organisatie.
Benoem minimaal 2 organisaties voorzien van de betreffende ervaring en genoemde samnwerking en uw rol daarin.
Werkervaring cv eis 3
Ervaren communicator (zowel mondeling als schriftelijk in de Nederlandse taal), met aantoonbare ervaring in projectmanagement en verandermanagement, die zowel in staat is een complex verhaal duidelijk mondeling te communiceren naar verschillende stakeholders (directie en management) in het proces, alsmede complexe materie op een heldere manier kan beschrijven.
Benoem minimaal 2 organisaties voorzien van de betreffende ervaring en uw rol daarin.
Opleiding
Aantoonbaar veranderkundige opleiding op tenminste HBO werk- en denkniveau, vertaald naar werkervaring met het implementeren van (financiële of personele) procesveranderingen.
Licht toe hoe de opgedane kennis is toegepast in een concreet voorbeeld uit de werkervaring.
Werkervaring
Aantoonbaar gedegen kennis opgedaan van financiële wet- en regelgeving voor een provinciale overheidsorganisatie (financiële deskundigheid is een vereiste, BBV, lasten- en batenstelsel, begrotingssystematiek) en aantoonbare gedegen kennis en ervaring met het opstellen van procedures (administratieve organisatie). Benoem in de toelichting waar u aantoonbare gedegen kennis en ervaring heeft opgedaan van beide gevraagde aspecten.
Benoem minimaal 2 organisaties voorzien van de betreffende ervaring en uw rol daarin.
Specifieke kennis / Ervaring
Aantoonbaar ervaring met het werken in een programma- gestuurde en projectmatige omgeving (team/project) en de gevraagde werkzaamheden in een provinciale dan wel grote gemeentelijke (inwonertal 100.000 +) organisatie op het snijvlak van financiën (P&C-cyclus), P&O en de vertaling naar ICT-systemen (bijv. Oracle, PIMS en Excel). Benoem minimaal 2 organisaties voorzien van de betreffende projecten en uw rol daarin.
Werkervaring
Aantoonbaar analytisch vermogen, ervaring met projectmanagement en verandermanagement gericht op het verbinden van beleidsinhoud en financiën (vanuit de P&C-cyclus) binnen een provinciale overheidsorganisatie en het leggen van verbanden tussen input van middelen en output van resultaten.
Benoem minimaal 2 organisaties voorzien van de betreffende ervaring en uw rol daarin.
Werkervaring
Aantoonbaar kennis hebben van een politiek-bestuurlijke provinciale overheidsorganisatie (danwel gemeente 100.000+ inwoners), de werkwijze van en in het politieke-bestuurlijke krachtenveld en ervaring als gesprekspartner met het politieke bestuur (politiek-bestuurlijke sensitiviteit).
Geef een voorbeeld waaruit dit blijkt. Gewicht: 10 %
Start publicatie 08-05-201300:00
Vragenstellen tot (NVI) 12-05-201323:55
Beantwoording vragen 14-05-201323:59
Offertes indienen tot 19-05-201323:55
Beoordeling offertes (vanaf) 21-05-201300:00
Verwachte terugkoppelingsdatum 31-05-201323:59
|