BESCHRIJVING FUNCTIE
Doel van de functie
Het managen van alle beheersprocessen binnen het programma conform de RWS brede afspraken. Hiermee wordt een beheerst verloop van het programma geborgd en kan de juiste managementinformatie worden gegenereerd. Het zorgt hiermee voor een hoge mate van voorspelbaarheid en betrouwbaarheid. De manager projectbeheersing positioneert zichzelf binnen het landelijk team Beter Benutten (het programmateam) in een onafhankelijke rol.
Typering van de functie Manager Projectbeheersing (algemeen)
• het, als resultaatverantwoordelijke, realiseren van de projectopdrachten binnen de overeengekomen kaders (geld, planning, kwaliteit);
• het zorgen voor een adequate bedrijfsvoering van de projecten (waaronder contract-, kwaliteits- en risicomanagement) en de verantwoording daarvan;
• het zorgen voor een correcte en maximale inschakeling van de markt;
• het onderhouden van contacten over afstemming t.b.v. de projectrealisatie;
• het zorgdragen voor de vastlegging van kennis binnen de dienst/RWS;
• het mede realiseren van het functioneren van de overkoepelende eenheid.
Taken/Verantwoordelijkheden
Het werkveld omvat de aanpak en organisatie van risicomanagement, scopemanagement, kostenmanagement, planningsmanagement, projectcontrol, kwaliteitsmanagement, documentaire informatievoorziening en projectondersteuning.
• geeft leiding aan het team projectbeheersing;
• verdeelt de werkzaamheden aan de disciplines risicomanagement, kostenmanagement, planningsmanagement, projectcontrol, kwaliteitsmanagement, documentaire informatievoorziening en projectondersteuning;
• zorgt voor de uitvoering van risicoanalyses, het formuleren van beheersmaatregelen en de bewaking daarvan;
• is verantwoordelijk voor het opstellen van planningen, bijhouden daar van en indien nodig het nemen van initiatieven tot wijziging van de procesgang;
• zorgt voor het opstellen van de kostenraming voor het hele project, financiële overzichten en de budgetbewaking;
• het tijdig signaleren van vertragingen (planning), overschrijdingen (financiën) en risico’s en het doen van voorstellen ter voorkoming hiervan, dan wel het (doen) realiseren van aanpassingen;
• het initiëren, implementeren en beheren van het informatiebeleid binnen het project;
• coördineert het opstellen van de projectopdracht, het projectplan en zorgt voor het opstellen van voortgangsrapportages.
FUNCTIE EISEN
- Kennis van en ervaring met RWS IPM model en met RWS en/of het ministerie van I&M als organisatie
-Ervaring als manager programmabeheersing bij infrastructurele/beleidsmatige/gebeiedsgerichte programma's
-Bij voorkeur aangevuld met ervaring als manager projectbeheersing bij infrastructurele civiele projecten
-Kennis en ervaring van netwerkplanning, PPI, Risman, SAP;
-kennis van en inzicht in relevante in- en externe ontwikkelingen;
-kennis van relevante wet- en regelgeving en (beleids)kaders.
Opdracht informatie