De gevraagde werkzaamheden dienen mede ter bevordering en overtuiging van het bewustzijn op het gebied van veilig werken voor alle betrokkenen in het bouwproces. Daarbij is een proactieve houding vereist. De afstemming met de verantwoordelijken op
veiligheidsgebied van voorbereidende en uitvoerende partijen behoort tevens tot de scope van de werkzaamheden.
De gevraagde functionaris dient, in overleg met het managementteam, te werken aan het nader beschrijven van het project gerelateerde veiligheidsmanagementsysteem, de implementatie daarvan alsmede de monitoring en verantwoording. E.e.a. op basis
van een concept Integraal Veiligheidsplan DCA. De inzet zal een pragmatische houding vereisen om te komen tot een uitgebalanceerd evenwicht tussen theorie en praktijk.
Er dient, in overleg met de contractteams, invulling gegeven te worden aan toetsingen van documenten en het uitvoeren van o.a. bouwplaat inspecties van de verschillende contracten. Tevens zijn Safetywalks voorzien, alsmede het opzetten en implementeren van een systeem van toegangscontrole. E.e.a. in nauwe samenwerking met de gecontracteerde partijen en andere overheden, waaronder ProRail. Onvolkomenheden dienen gesignaleerd te worden en er dienen maatregelen aangedragen te worden
ter verbetering van de veiligheid. De bevindingen dienen in een rapportage te worden vastgelegd en besproken te worden met betrokkenen. Tot slot dient een systeem van veiligheidscultuurmetingen te worden opgezet en geïmplementeerd.
Benodigde tijdsbesteding
Op basis van de huidige inzichten voorziet het projectteam voor het uitvoeren van bovenstaande werkzaamheden een inzet van 1 hogere veiligheidskundige (h-VHK-er ) voor 2 tot 3 dagen per
week.
Daarnaast voorziet het projectteam, op termijn, de inzet van 1 (en later wellicht 2) middelbare veiligheidskundige (m-VHK-er) voor 3 tot 4 dagen per week, ter assistentie van de h-VHK-er. Waar nodig en relevant is in overleg een andere verdeling bespreekbaar.
Doorlooptijd
Eind 2013 een evaluatie uitgevoerd worden, waarna besloten wordt de werkzaamheden eventueel te continueren tot medio 2016. Afhankelijk van de stand van de werkzaamheden zla eerder met het afbouwen van de inzet kunne worden begonnen. De uitvoering van de werkzaamheden vindt hoofdzakelijk plaats vanuit het projectbureau en de werklocaties langs het tracé.
Door de opdrachtgever zal lopende de uitvoering van de werkzaamheden beschouwd worden of koppeling aan andere projectorganisaties van de Opdrachtgever mogelijk is en of er sprake kan zijn van de oprichting van een gezamenlijke pool waar kennis en ervaringen gedeeld kunnen worden.
Omschrijving van de gevraagde werkzaamheden
Voor de invulling van de werkzaamheden wordt, na opdracht, door de veiligheidskundige, in overleg met het managementteam een plan van aanpak opgesteld. De invulling van de werkzaamheden worden in dat plan van aanpak nader beschreven en vastgelegd. Werkzaamheden welke tenminste dienen te worden uitgevoerd zijn(niet limitatief):
Ondersteuning en advisering van de projecten contractleiding met expertise inzake veiligheid;
Afstemming met contractbeheerders t.a.v. toetsingen (documenten, bouwplaat inspecties e.d.);
Afstemming met projectleiding t.a.v.toegangsregelingen, veiligheidsopleidingen, safety walks, veiligheidsaudits en veiligheidscultuurmetingen;
Beoordeling diverse V&G- en calamiteitenplannen;
Beoordeling werk- en bouwplannen aan wettelijke veiligheidseisen;
Rapporteren bevindingen aan contractbeheerders en managementteam;
Vergroten veiligheidsbesef bij betrokkenen d.m.v. het op regelmatige basis en in overleg met het managementteam organiseren van bijeenkomsten c.q. leveren van bijdragen aan bijeenkomsten met relevante onderwerpen inzake veiligheid (bv tool box meetings);
Gesprekken vinden plaats in de week van 12 augustus tot 17 augustus 2013