Hier volgt de vacatureomschrijving voor de rol van projectleider zodat je als projectassistent weet welke taken je zal gaan ondersteunen:
Algemene omschrijving
- leiding van (interdepartementale) project(en) met afgebakende onderwerpen en relatief heldere kaders op primair of ondersteunend vakgebied
- projecten zijn resultaatgericht en hebben een operationeel en/of tactisch karakter
- top-down: vertaling van beleidsonderwerpen naar afgebakende primaire of ondersteunende projecten
- projecten zijn inhoudelijk verweven met en projectresultaten hebben (beperkt) invloed op andere primaire of ondersteunende projecten, (beleids)terreinen en (organisatie)processen
- projectleiding en aansturing van projectteam of –eenheid met vakinhoudelijke en/of (ondersteunende) projectmedewerkers en/of begeleiding van en toezicht op (werken van) derden
- op operationeel en/of tactisch niveau vertegenwoordigen, netwerken en onderhouden van contacten • inhoudelijke toelichting (intern en extern) van projecten, projectresultaten en consequenties (“hoe”)
Projectleiding
- effectieve leiding en planning, efficiënte inzet van mensen en middelen, toegekende budgetten en nauwgezette (kwaliteits- en voortgangs)bewaking
- personeelsinstrumenten op tijdige en juiste wijze toegepast
- (project)medewerkers op adequate wijze ondersteund en aangestuurd en/of begeleiding van en toezicht op (werken van) derden
- gestructureerd werkoverleg en adequate (interne) communicatie
- inhoudelijke, procesmatige en procedurele voorbereiding van besluitvorming in de verschillende fasen van project
- opleveren van management- en sturingsinformatie en geven van advies
Initiatief(fase)
- vastlegging stand van zaken en analyse relevante context, markten, informatie en ontwikkelingen
- onderzoek naar probleem- en doelstellingen
- formulering (eind)resultaten, beoordelen haalbaarheid en benoemen kritische succesfactoren
- kaderstelling en projectafbakening
- formulering projectopdracht
Definitie(fase)
- informatie verzameld en geanalyseerd
- formulering eisen(pakket) en (rand)voorwaarden
- onderzoek naar haalbaarheid
- plan van aanpak en projectprogramma opgesteld (definiëren fasen, benoemen deelprojecten/-producten, projectstructuur- en organisatie, bepalen financiën en globale planning)
Ontwerp(fase)
- uitwerking en concretisering plan van aanpak en projectprogramma in een projectontwerp
- bepalen benodigde mensen en middelen en te hanteren methoden, technieken en dergelijke
Voorbereiding(fase)
- opstellen gedetailleerde (implementatie en realisatie)plannen, (stroom)schema’s, instructies, draaiboek en dergelijke
- onderhandeling met in- en externe toeleveranciers en (markt)partijen/ opstart aanbestedingsprocedure
- afstemming met en kennisontwikkeling en -borging bij (bij de realisatie) relevante betrokkenen
Realisatie(fase)
-(bijdrage aan en voorbereiding van) reguliere of afgebakende aanbesteding, contracteren van derden
- implementatie en realisatie van plannen
- opstellen van instructies, richtlijnen en handboeken voor en opleiding van gebruikers (beheer)
- bijstellen en uitwerken van voorschriften en (rand)voorwaarden voor evaluatie, monitoring, uitvoering en toepassing
Nazorg(fase)
-evaluatie van implementatie en realisatie project en van (effectiviteit) projectresultaten en advies- advies voor verbetering en bijstelling (aanpalend) beleid, processen, producten en diensten
-monitoring beheer- en onderhoudsproces en voorstellen voor optimalisat
Speelruimte/ Kaders
-afgebakende (project)onderwerpen en relatief heldere kaders
-specifieke beleidslijnen en samenhangende processen, procedures en wet- en regelgeving
-beoordeling op efficiëntie en effectiviteit van projectleiding en doorlopen projectfasen en op bruikbaarheid van projectresultaten • wijze van projectleiding, aansturing mensen en de wijze waarop de verschillende projectfasen worden doorlopen en oplevering projectresultaten worden aan het eigen inzicht over gelaten
Kennis & Vaardigheid
-HBO werk en denkniveau
-Minimaal 3 jaar ervaring als projectassistent of projectleider
-kennis van methoden en technieken voor projectmanagement
-inzicht in organisatorische, procesmatige en vakinhoudelijke samenhangen binnen projecten
-vaardigheid in het voorbereiden, implementeren en uitvoeren van projecten
-vaardigheid in het signaleren en analyseren van informatie, ontwikkelingen en problemen
-vaardigheid in het inhoudelijk toelichten van projecten, projectresultaten en consequenties
-Ervaring binnen de Rijksoverheid, liefst ervaring binnen de RGD.
Contacten
-de contacten kenmerken zich door het intern en extern inhoudelijk afstemmen en adviseren
-met opdrachtgever over project(resultaten), (financiële) kaders en randvoorwaarden om af te stemmen
-intern en extern over initiatie, voorbereiding, implementatie en uitvoering van projecten om af te stemmen, te onderhandelen en belangentegenstellingen te overbruggen
|