Startdatum: z.s.m.
Duur: 1 jaar
Optie tot verlenging: ja
Uren per week: 32-36 uur
Functieomschrijving
Deze gemeente zoekt een ervaren communicatieadviseur (medior) die zich met enthousiasme inzet voor de interne communicatie van het nieuwe organisatieonderdeel Afval en Grondstoffen.
Dit vormt samen met Toezicht en Handhaving Openbare Ruimte en Stadswerken het nieuwe cluster Stadsbeheer.
De uitdagingen voor Afval en Grondstoffen liggen vooral in het zorgen voor een schonere stad en in grote ambities wat betreft het verduurzamen van de afvalketen.
De gemeente investeert daarvoor onder andere in meer containers (voor gescheiden inzameling) in de buurt, innovatieve inzamelingsvoorzieningen en voorlichting, maar spreekt ook de bewoners aan op hun verantwoordelijkheid, als inwoners van een mooie stad die mooi moet blijven en ter vergroting van de leefbaarheid.
De opgaven creëren ook meer ruimte voor innovatie en ideeën voor een effectieve en efficiënte uitvoering.
Belangrijke speerpunten zijn onder andere 24-uurs dienstverlening, centrale roostering en '1 stad 1 dienstverlening' (het harmoniseren van processen).
Om deze organisatiedoelen te bereiken is effectieve communicatie met medewerkers en managers van belang, om hen bewust te maken van de ontwikkelingen in de stad en welke organisatorische gevolgen dat voor hun domein heeft. Een belangrijk aandachtspunt daarbij is dat een groot aantal medewerkers geen tot weinig toegang heeft tot digitale kanalen.
Werkzaamheden
In samenwerking met de senior communicatieadviseur opstellen van de communicatie-aanpak voor de interne 'veranderopgave' van Afval en Grondstoffen
De uitvoering van de communicatie-aanpak
Coördinatie van eventuele productie van middelen (in samenwerking met de specialisten van het Communicatiebureau)
Samenhang bewaken op het gebied van communicatie, samen met andere betrokken partijen binnen de gemeente (stakeholdersmanagement)
De opdrachtgever(s)
Bij het Communicatiebureau werken alle communicatiemedewerkers van de gemeente.
Uitzonderingen zijn onder andere de voorlichters van de wethouders en woordvoerders van de stadsdelen.
Het bureau bestaat uit vier afdelingen: Advies, Capaciteit en Ontwikkeling, Specialisten en Redacties. Daarnaast is er een flexpool.
Het Communicatiebureau zorgt voor alle communicatie binnen en buiten de gemeentelijke organisatie.
Iedere collegeperiode wordt vastgesteld wat de speerpunten en thema's zijn en jaarlijks wordt met opdrachtgevers in de stad bepaald hoeveel capaciteit waar nodig is.
Op grond daarvan kan het bureau medewerkers detacheren bij de verschillende organisatieonderdelen.
Het Communicatiebureau werkt volgens een aantal richtlijnen, zoals voor de gemeentelijke huisstijl.
Het bureau heeft zelf specialisten in huis, waaronder vormgevers, tekstschrijvers, media- en campagneadviseurs.
De inzet en de productie van communicatiemiddelen, bijvoorbeeld de gemeentelijke mediamix, stemmen communicatiemedewerkers af met de media adviseurs.
Eisen
- In het bezit van een erkende HBO/WO-opleiding
- Als medior communicatieadviseur aantoonbare ervaring met interne communicatie bij een overheidsinstelling of een andere complexe organisatie
- Als medior communicatieadviseur aantoonbare ervaring met stakeholdersmanagement bij een overheidsinstelling of een andere complexe organisatie
Wensen
- Korte motivatie (max 1 A4) waarin de kandidaat de rol en het belang van communicatie uitlegt tijdens een verandertraject en hoe de kandidaat een dergelijk traject (op hoofdlijnen) zou aanpakken.
- Als medior communicatieadviseur aantoonbare ervaring met organisatorische veranderopgaven
- Als medior communicatieadviseur aantoonbare ervaring binnen het afvaldomein
- Als medior communicatieadviseur aantoonbare ervaring met storytelling
|