DE FUNCTIE
De projectleider gebiedsgerichte sociale teams is specifiek belast met het inrichten en leiden van sociale teams in de Gemeente. Als projectleider bent u verantwoordelijk voor de vorming van de teams, de aansturing, methodiekontwikkeling en het behalen van concrete resultaten op cliëntniveau. U stuurt op een goed samenwerkend multidisciplinair team. Tegelijkertijd bent u het scharnierpunt tussen
uitvoerende professionals,kern- en schakelpartners en de gemeentelijke organisatie met daarin diverse uitvoerende partners. De projectleider heeft daarmee een stevige opgave om op strategisch niveau keuzes voor te bereiden, op tactisch niveau af te stemmen met maatschappelijke partners en mensen operationeel aan te sturen.
Uw profiel
Bij het profiel van de projectleider horen de volgende eigenschappen ( knock out criteria):
• kennis en ervaring met het opzetten/aansturen van sociale (wijk) teams
• ruime kennis van de beleidsterreinen zorg, welzijn, werk, wonen en jeugd en minimaal 5 jaar praktijkervaring op een of meerdere genoemde beleidsterreinen;
overige toetsingscriteria:
• kan opereren op strategisch, tactisch én operationeel niveau in een complexe omgeving (politiek, bestuur, maatschappelijk veld, bewoners, ambtelijke organisatie), waarbij
belangentegenstellingen tussen verschillende partijen veelvuldig voorkomen
• in staat om mensen/teams te begeleiden en enthousiasmeren.
• ruime ervaring (minimaal 5 jaar) met projectmanagement, kennis van programmamanagement;
• kan vanuit ervaring en kennis vernieuwing en evidence based instrumenten inbrengen
• met gezag regie kunnen voeren over en operationeel leiding kunnen geven aan het realiseren van beleidsdoelstellingen en resultaten
• een relevante opleiding op WO/HBO-niveau;
voorts is vanzelfsprekend:
• sterke daadkracht en ambitie om resultaten voor cliënten te behalen;
• sterk in het leggen van relaties en verbinden van mensen;
• durft stelling te nemen;
• heeft een hands on werkwiize
• ervaring met budgetverantwoordelijkheid;
• uitstekende mondelinge en schriftelijke communicatieve vaardigheden;flexibele inzetbaarheid
• heeft bij voorkeur gewerkt met/ in verschillende typen organisaties (gemeente, zorg , welzijnsinstelling
Omgevingsfactoren
U treft in de Gemeente een maatschappelijk veld waar diverse initiatieven zijn genomen die richting de gebiedgerichte integrale aanpak gaan. Het is uw taak op deze initiatieven voort te bouwen en ze
onder te brengen in de sociale teams. De basis voor draagvlak is zowel intern bij de gemeentelijke organisatie en het maatschappelijk veld aanwezig.
Beleidsmatig is het veld sterk in beweging door de te realiseren transformatie van het sociaal domein. Uw project past binnen deze transformatie. U treft binnen de gemeente een bredere omgeving waarin gewerkt wordt aan vernieuwing. De positionering van uw project binnen de gemeentelijk programmatische aanpak bepalen wij graag nader met u.
Uw opdrachtgever is de gemeente (afdeling Maatschappelijk Beleid). Het bepalen van de positie van de betrokken partijen bij de sociale teams maakt onderdeel uit van de definitieve inrichting
van de projectorganisatie. Volgens onze inschatting en het beschikbare projectbudget verwachten wij dat een inzet van 2 a 3 dagen (kan per projectfase verschillen) nodig is.
Het project heeft een loopduur van twee jaar. Er zijn in het eerste jaar drie formele go of no go momenten voor verlenging van uw inzet: na 3 maanden (inrichting projectorganisatie) ; na zes
maanden (eerste praktijkervaringen) en na één jaar (eerste resultaten).
Opdracht informatie