Beschrijving: |
Functienaam:
Arbeidsdeskundige Bezwaar en Beroep
|
Doel van de functie:
Vanuit mens, werk en inkomen klantgericht heroverwegen waarbij op basis van bezwaarschriften, beroepsschriften en/of vraagstellingen een arbeidsdeskundig oordeel. Bijdragen aan de inhoudelijke kwaliteit van de arbeidsdeskundige professie binnen de organisatie
|
Werk en denkniveau:
HBO
|
Gedragscompetenties:
Bedrijfscompetenties:
Klantgerichtheid
Samenwerken
Resultaatgerichtheid.
Functiecompetenties:
Probleemanalyse
Flexibel gedrag
Oordeelsvorming
Besluitvaardigheid
Kwaliteitsgerichtheid
|
Resultaatgebied
|
Kernactiviteit
|
Resultaat
|
Klant
|
Denkt actief mee met de klant(en) en komt op eigen initiatief met passende voorstellen.
Maakt van een begrijpbaar gemotiveerd oordeel waarbij de klant zich gehoord voelt.
|
Mate van klanttevredenheid.
|
Communicatie
|
Communiceert op een niveau dat op de klant is afgestemd.
Zorgt voor gedeelde informatie over en van de eigen organisatie bij interne en externe partijen.
|
De klant weet waar hij aan toe is en wat van hem verwacht wordt.
|
Productie
|
Doet onderzoeken gerelateerd aan mens, werk en inkomen.
Levert rapportages conform het Professioneel Statuut.
|
Mate waarin producten zijn vervaardigd die voldoen aan wettelijk en/of afgesproken tijdigheid- en kwaliteitseisen.
Mate waarin de afgesproken productie is gehaald
|
Kwaliteit(szorg)
|
Zorgt vanuit een onderzoek voor een onafhankelijke, goed onderbouwde en inzichtelijke arbeidsdeskundige rapportage.
Draagt bij aan de kwaliteitsverbetering van de dienstverlening
|
Wijze waarop je tot je professionele oordeel voor de klant bent gekomen.
De mate waaraan een bijdrage is geleverd aan verbetering en borging van de kwaliteit binnen het team, district en B&B
|
HRM
|
Conformeert zich aan het de voorschriften in het Professioneel Statuut.
Draagt zorg voor van registratie en up to date houden certificering.
Ontwikkelt zich langs de 4 dimensies:
- kennis
- vaardigheden
- ervaring
- attitude
Neemt verantwoordelijkheid voor de eigen ontwikkeling en loopbaan.
Werkt aan zijn gezondheid en motivatie.
Levert als teamspeler een actieve bijdrage aan de resultaten van het team
Is aanspreekbaar op het eigen functioneren en spreekt anderen aan op hun functioneren.
|
Nakomen afspraken in HRM cyclus.
|
Kaders en speel-/ regelruimte
De functie wordt uitgevoerd binnen de van toepassing zijnde wet- en regelgeving, De arbeidsdeskundige Bezwaar en Beroep levert werk conform het Professioneel Statuut en stelt waar nodig klant boven regels.
Vakinhoudelijke competenties
HBO diploma en aanvullende arbeidsdeskundige opleiding
Heeft specifieke opleiding tot bezwaararbeidsdeskundige afgerond
Geregistreerd bij SRA en gecertificeerd bij SKO/HOBEON
Kent gedetailleerd wet- en regelgeving SV voor zijn vakgebied.
Gedragscompetenties
|
Definitie
|
Gedragsvoorbeeld
|
Klantgerichtheid
|
Onderzoeken van wensen en behoeften van de klant en hiernaar handelen. Anticiperen op behoeften van klanten. Hoge prioriteit geven aan servicebereidheid en klanttevredenheid.
|
Stelt zich dienstverlenend op en maakt actief gebruik van de eigen regelruimte en geeft op voor de klant begrijpelijk wijze aan wat eigen organisatie(onderdeel) wel en niet voor de klant kan betekenen.
|
Samenwerken
|
Actieve bijdrage leveren aan een gezamenlijk resultaat of probleemoplossing, ook wanneer de samenwerking een onderwerp betreft dat niet direct van persoonlijk belang is.
|
Wisselt op eigen initiatief informatie, kennis en ideeën uit met collega’s en benoemt problemen binnen het team en zet zich in om deze samen op te lossen.
|
Resultaatgerichtheid
|
Het actief gericht zijn op het behalen van resultaten en doelstellingen en de bereidheid om in te grijpen bij tegenvallende resultaten.
|
Signaleert en doet voorstellen die leiden tot een effectief en efficiënt resultaat. Behaalt het afgesproken resultaat vanuit een positieve grondhouding.
|
Probleemanalyse
|
Signaleren van problemen; herkennen van belangrijke informatie; verbanden leggen tussen gegevens. Opsporen van mogelijke oorzaken van problemen; zoeken naar ter zake doende gegevens.
|
Zoekt naar relevante informatie door het stellen van vragen of door schriftelijk informatie bijeen te zoeken.
|
Flexibel gedrag
|
Indien zich problemen of kansen voordoen de eigen gedragsstijl veranderen teneinde het gestelde doel te bereiken.
|
Herkent tijdig het moment waarop van gedragsstijl gewisseld moet worden.
|
Oordeelvorming
|
Op basis van beschikbare informatie juiste en realistische conclusies trekken.
|
Onderbouwt zijn/haar oordeel op basis van feitelijke gegevens.
|
Besluitvaardigheid
|
Beslissingen nemen door middel van het ondernemen van acties of zich vastleggen door middel van het uitspreken van oordelen.
|
Neemt beslissingen in geval van tegenstrijdige belangen en stelt beslissingen niet (onnodig) uit
|
Kwaliteitgerichtheid
|
Hoge eisen stellen aan kwaliteit van producten en diensten en daarnaar handelen.
|
Stelt voor zichzelf hoge eisen aan de kwaliteit van de dienstverlening en komt met voorstellen om kwaliteit van de dienstverlening te verbeteren.
|
|