Details opdracht


Vorige Volgende Terug naar overzicht 
 
Referentienummer
N.v.t.
 
Opdracht
Overeenkomst Opstellen Omgevingsvisie
 
Sluitingsdatum
2017-06-02 09:00
 
Status
gesloten
 
Vakgebied
Ruimtelijke ordening en milieu
 
Provincie
Overijssel
 
Beschrijving
Van 3-7-2017 t/m 3-7-2020  
Optie verlenging: 2 x 12 maanden
 
 
Start publicatie 11-05-2017 00:00 
Vragen stellen tot 18-05-2017 09:00 
Beantwoording vragen 23-05-2017 16:00 
Offerte indienen tot 02-06-2017 09:00 
Start beoordeling 02-06-2017 09:00 
Verwachte gunning 12-06-2017 00:00
 
 
Opdrachtomschrijving
1. Over de gemeente
De gemeenten Ommen en Hardenberg liggen in het groene Overijsselse Vechtdal. Ambitie, dynamiek, sociale cohesie en gastvrijheid kenmerken de gemeenten. Niet alleen praten maar vooral doen!
In beide gemeenten is het goed wonen en leven, met een groen buitengebied en tegelijkertijd alle voorzieningen bij de hand. Bedrijven krijgen er de ruimte om zich te vestigen, te innoveren én te groeien.
 
De ambtelijke organisaties van de gemeenten Ommen en Hardenberg vormen samen de Bestuursdienst Ommen-Hardenberg (BOH). De BOH adviseert en ondersteunt de twee gemeentebesturen op professionele wijze bij de uitoefening van alle gemeentelijke taken. Ruim 600 medewerkers werken voor ongeveer 80.000 inwoners, bedrijven en maatschappelijke partners van de gemeenten Ommen en Hardenberg. De BOH is een jonge organisatie die volop in ontwikkeling is. Betrokkenheid, Eigenaarschap, Samenwerken en Trots vinden we belangrijke kernwaarden in onze organisatie. De afdeling Ruimtelijk Domein van de BOH bestaat uit een bedrijfsbureau en de teams Ruimte en Projecten, Toezicht en Vergunningen, Beleid en Gebiedseconomie.
 
2. Omschrijving
De gemeente Hardenberg wil een Omgevingsvisie opstellen, deze dient te voldoen aan de voorwaarden die de Omgevingswet stelt aan een Omgevingsvisie met in acht name van de procedure en digitale eisen die aan een structuurvisie Wro worden gesteld met als aanvulling dat een inspraak- en ontwerpversie aan de orde is en in procedure moet worden gebracht.
Deze Omgevingsvisie wordt een wervend perspectief dat het beleid op de leefomgeving van inwoners van de gemeente Hardenberg bij elkaar brengt, richting geeft en integraal beschrijft. Een visie die de positionering van Hardenberg en haar regionaal krachtige positie verder versterkt op basis van een grondige analyse bevatten van de ontwikkelingen onderbouwd met cijfers die de komende jaren de onderlegger zullen zijn voor het volgen van de ontwikkelingen. En een visie die dynamisch en actueel is. Door in co creatie, via een participatief traject met inwoners, bedrijven en organisaties vooruit te kijken naar 2030 ontstaan perspectieven die de gemeente vertaalt naar een koers waarmee de samenleving, en ook de gemeente zelf, aan de slag kan. De visie moet daartoe uitdagen, inspireren en activeren. Met als resultaat nieuwe initiatieven, samenwerking en investeringen. De kracht van gewoon doen!
BOH is de Aanbestedende Dienst en is voornemens 1 Overeenkomst “voor het opstellen (schrijven en produceren) van de Omgevingsvisie” af te sluiten met 1 partij namens de gemeente Hardenberg.
 
3. Beschrijving opdracht
Het projectteam Omgevingsvisie bestaat uit een multidisciplinair team waarin het totale proces tot opstellen samen wordt vormgegeven. In dit team zijn alle afdelingen van de gemeente Hardenberg vertegenwoordigd (Openbaar gebied, Dienstverlening, Maatschappelijk domein en Ruimtelijk domein).
Binnen het projectteam is er behoefte aan één ruimtelijke strateeg Omgevingsvisie (Stedenbouwkundig, Creatief adviseur, Ruimtelijk strateeg) die de visie op attractieve en heldere wijze compact weet te schrijven en vorm te geven. Een en ander conform de wettelijke richtlijnen (fysiek, presentatie, digitaal, etc.). Hij / zij is de vaste creatief sparringpartner voor het team en brengt via interviews de interne beleidsthema’s en -speerpunten overzichtelijk bij elkaar. De ruimtelijk strateeg is solitair aanspreekpunt en heeft een bureau achter zich staan waardoor de continuïteit is geborgd. In voorkomende gevallen kan de ruimtelijk strategisch schrijver teruggevallen op ervaring en kennis van anderen in het bureau (zie tabel tarieven de nummer 2 t/m 4).
Via een intensief participatieproces worden inwoners betrokken bij de fysieke en sociale thema’s voor de toekomst. De ruimtelijk strateeg Omgevingsvisie weet de interne beleidsthema’s en – speerpunten en de opbrengst van het participatieproces zo bij elkaar te brengen, zodat in stappen een gedragen, gecombineerde visie ontstaat die ruimte geeft aan inwoners en recht doet aan de lange termijn visie van college en gemeenteraad. Naast het schrijven behoort ook het vaststellingstraject tot de opdracht. 
 
Deze visie gaat daarbij vergezeld van een uitdagend uitvoeringsplan dat thema’s bevat ter concretisering en investering.
 
Naast het schrijven, behoort het op attractieve wijze vormgeven van die visie tot de opdracht.
 
In het proces zien we de volgende stappen, waarbij we nu bij stap 2 zijn:
1. Positioneren, ontwikkelingen en cijfermatige onderbouwing (i.s.m. Hans Peter Benschop – dir. Trendbureau Overijssel en Prof. Dr. Gert Jan Hospers – Economisch Geograaf aan de UT en bijzonder hoogleraar City- en Regiomarketing aan Radboud Universiteit).
2. Co-creatie met inwoners, bedrijven en organisaties (via traditionele bijeenkomsten, verdiepingen op kern niveau, via social media en stakeholders).
3. Perspectieven voor de toekomst (convergeren van externe en interne beelden naar te maken perspectieven die bestendigd worden via de gemeenteraad).
4. Bestendigen van de perspectieven (co-creatie met de inwoners van Hardenberg en stakeholders).
5. Gebiedsgerichte integrale uitwerking (vertaling van perspectieven naar een bondige, levendige en uitnodigende visie).
6. Vaststellen en publiceren (conform de wettelijke regelgeving daarvoor).
 
Voor de aanvullende voorwaarden van deze opdracht verwijzen wij uitdrukkelijk naar de Leidraad die is toegevoegd als bijlage. Deze Leidraad is bindend en prevaleert boven de tekst in deze webversie.
 
De Algemene Inkoopvoorwaarden van de BOH, gemeente Hardenberg en Ommen zijn identiek en zijn nadrukkelijk van toepassing op deze Raamovereenkomst. De Algemene voorwaarden van de inschrijvende partij worden uitdrukkelijk van de hand gewezen.
 
De van toepassing zijnde Algemene Inkoopvoorwaarden zijn als bijlage toegevoegd aan de opdracht.
Kandidaatomschrijving
De Bestuursdienst Ommen-Hardenberg (BOH) is de Aanbestedende Dienst en is voornemens 1 overeenkomst voor "het opstellen (schrijven en produceren) van de Omgevingsvisie” af te sluiten met 1 partij namens de gemeente Hardenberg.
 
Aanvullende informatie over de opdracht, de functies en de beoordeling daarvan is opgenomen in de bijgesloten Leidraad. Deze Leidraad is bindend en prevaleert boven de tekst in deze webversie.
Gespreksplanning
 
 
 
Eisen
Landelijke netwerken/kennisinstituten Omgevingsvisie
Op CV aantoonbaar werkt de inschrijver mee aan landelijke netwerken en/of kennisinstituten op het gebied van Omgevingsvisie én op het gebied van Inwonersparticipatie, opgedaan in de afgelopen 5 jaar. 
Referentie vereist 


Deskundigheidseisen
Op CV aantoonbaar beschikt de inschrijver over medewerkers die deskundigheid hebben op de volgende onderdelen, opgedaan in de afgelopen 5 jaar: - landschap & stedenbouw - creatief sparringspartner - strategisch sturen in de ruimtelijke omgeving - vormgeving en tekstschrijven - Omgevingsrecht - digitaal vervaardigen van verbeeldingen/plankaarten ! Laat duidelijk in het CV/de CV's bovenstaande deskundigheid naar voren komen. 
Referentie vereist 


Gevraagde documenten
aanleveren bij offerte 
Plan van aanpak
Eén voorbeeldplan van een gelijksoortige opdracht (niet ouder dan 3 jaar en niet herleidbaar naar de inschrijver)
Eén voorbeeldplan waaruit blijkt dat de partner creatieve sparringspartner is (niet ouder dan 3 jaar en niet herleidbaar naar de inschrijver)
Eén voorbeeld waaruit duidelijk blijkt dat interne beleidsthema’s en -speerpunten en externe consultatie evenwichtig bij elkaar zijn gebracht (niet ouder dan 3 jaar en niet herleidbaar naar de inschrijver)
Tarieventabel (zoals omschreven in bijgevoegde Leidraad)
aanleveren na gunning 
Gedragsverklaring Aanbesteden (GVA), binnen 8 weken na definitieve gunning
VOG (indien de opdracht wordt gegund aan een ZZP-er), binnen 14 dagen na definitieve gunning


Gunningscriteria
Weging prijsdeel: 20 %


Motivatiebrief
Bij deze opdracht wordt om een motivatiebrief gevraagd. Deze weegt mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze motivatiebrief worden beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria.
Bij deze opdracht wordt om een Plan van Aanpak gevraagd, opgesteld door de voorgestelde ruimtelijk strateeg. Deze weegt mee in de uiteindelijke beoordeling. Geef in het Plan van Aanpak aan hoe je de opdracht wil gaan uitvoeren, wat je belangrijk vindt, etc. zodat de Aanbestedende Dienst een compleet beeld heeft van de inschrijvende partij zoals hij de opdracht ziet. Minimaal een ½ A4, max 2 ½ A4. Lettertype Arial 9 pnt. De Aanbestedende Dienst wil minimaal onderstaande aandachtspunten uitgewerkt terug zien in het PvA: 1. Organisatie van de aanpak van opeenvolgende opdrachtvragen voor verschillende plannen, adviezen. 2. Wie vervult accounthouderschap en waarom is deze kandidaat de meest adequate voor de aanbestedende dienst. 3. Motiveer de kwaliteiten en competenties van de in te zetten andere deskundigen en met name hoe invulling wordt gegeven aan de wens van het vervullen van de rol van creatief sparringpartner. Deze opsomming is niet limitatief.
Weging: 25 %


Ervaring gelijksoortige opdracht
Aantoonbaar in het bezit van een voorbeeldplan van een gelijksoortige opdracht, uitgevoerd in de afgelopen 3 jaar. De beoordeling van de toepasbaarheid van dit criterium wordt uitgevoerd door de Bestuurdienst Ommen-Hardenberg. Zie hiervoor ook de waarderingstabel uit de Leidraad.
Weging: 10 %


Creatieve sparringspartner
Aantoonbaar in het bezit van een voorbeeldplan waaruit blijkt dat de inschrijver een creatieve sparringspartner is, opgesteld en/of uitgevoerd in de afgelopen 3 jaar. De beoordeling van de toepasbaarheid van dit criterium wordt uitgevoerd door de Bestuurdienst Ommen-Hardenberg. Zie hiervoor ook de waarderingstabel uit de Leidraad.
Weging: 10 %


Interne beleidsthema's en -speerpunten
Aantoonbaar in het bezit van een voorbeeld waaruit duidelijk blijkt dat interne beleidsthema’s en -speerpunten en externe consultatie evenwichtig bij elkaar zijn gebracht, uitgevoerd in de afgelopen 3 jaar. De beoordeling van de toepasbaarheid van dit criterium wordt uitgevoerd door de Bestuurdienst Ommen-Hardenberg. Zie hiervoor ook de waarderingstabel uit de Leidraad.
Weging: 10 %


Sollicitatiegesprek
Bij deze opdracht worden na de eerste selectieronde met een aantal partijen gesprekken afgenomen. Deze wegen mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze gesprekken worden beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria.
Bij deze opdracht worden na de eerste selectieronde met de 3 beste inschrijvers gesprekken gevoerd. Deze wegen mee in de uiteindelijke beoordeling. Gedurende het gesprek wordt de kandidaat getoetst of hij kan voldoen aan de gestelde criteria zoals beschreven in deze Leidraad. Vanuit de BOH zijn 3 beoordelaars aanwezig en een Inkoopadviseur.
Weging: 25 %
 
Type opdrachtgever
Gemeente
 
Vorige Volgende Terug naar overzicht