Beschrijving
Van 1-2-2018 t/m 31-7-2018 | Optie verlenging: 5 x 6 maanden
€0 - €65 per uur | Juridisch | Uren: 16 per week | Aantal FTE: 0,44
Planning
Start publicatie 22-12-2017 15:00
Vragen stellen tot 02-01-2018 08:00
Beantwoording vragen 05-01-2018 08:00
Offerte indienen tot 15-01-2018 09:00
Start beoordeling 15-01-2018 09:00
Verwachte gunning 16-02-2018 00:00
Opdrachtomschrijving
Het team Strategie & Beleid is verantwoordelijk voor de beleidsontwikkeling, strategie, communicatie en juridische zaken van Weener XL en maakt de inhoudelijke verbinding met de andere afdelingen van de gemeente. Daarnaast zorgt zij voor de vertaling van beleid naar de bedrijfsvoering.
De medewerkers van het cluster Juridische zaken zijn binnen WeenerXL o.a. verantwoordelijk voor de behandeling van bezwaren en klachten, beroepschriften en verzoekschriften op het gebied van de Participatiewet en aanverwante regelgeving. Daarvoor is een bezwarencommissie ingesteld, waarvan het secretariaat gevoerd wordt door een andere afdeling van de gemeente.
Daarnaast geven de medewerkers advies en juridische kwaliteitszorg aan andere teams en het management bij het opstellen en toepassen van wet- en regelgeving, kwaliteitsverbetering en andere juridische onderwerpen.
Als specialistisch medewerker Juridische zaken vertegenwoordig je de organisatie bij het afwikkelen van de meest complexe bezwaarschriften, beroepschriften, hoger beroepschriften en verzoeken tot voorlopige voorzieningen in het kader van de Participatiewet (algemene bijstand en woonkostentoeslag).
Je houdt je als specialist dan ook bijvoorbeeld bezig met zaken waarbij cliënten betrokken zijn die een fraude- of criminele achtergrond hebben, waarbij zich agressie-incidenten hebben voorgedaan en/of waarbij samenhang is tussen meerdere zaken zoals bij familieverbanden.
Kandidaatomschrijving
Je voert schriftelijk en mondeling verweer ten overstaan van de (gemeentelijke) commissie van advies voor de bezwaarschriften, rechtbank en Centrale Raad van Beroep. Je schrijft beslissingen op bezwaar in concept.
Als de zaak zich ervoor leent voer je (eerst) een Andere aanpak (bemiddelings)gesprek met de bezwaarmaker / gemachtigde. Je adviseert inkomensconsulenten, werkconsulenten en kwaliteitsmedewerkers als een besluit (ambtelijk) herzien moet worden of als de beslissing op bezwaar gevolgen heeft voor de uitvoering of het beleid.
Het werk bestaat ook uit het samenstellen van procesdossiers, het registreren van zaakgegevens en documenten in zaaksysteem Verseon en brede juridische advisering aan collega’s.
In deze specifieke rol onderhoud je bovendien adequaat contact met bijvoorbeeld handhavingsmedewerkers, collega’s van de afdeling Openbare orde en veiligheid, het college van B&W, daarnaast met externe partners zoals politie / justitie en regionale samenwerkingsverbanden. In die overleggen stuur je steeds nadrukkelijk op de doelstellingen en het beleid van onze organisatie.
Minimaal opleidingsniveau
WO Rechten
Minimale werkervaring
• 4 jaar aantoonbare ervaring als medewerker bezwaar en beroep PW met dit soort zware dossiers, waaronder ruime ervaring hiermee in beroep en hoger beroep • minstens 1 recente referentie
Minimale competenties
Vanzelfsprekend, vanuit de gevraagde opleiding en werkervaring, heb je ruime kennis van de Participatiewet (algemene bijstand en woonkostentoeslag) en Algemene wet bestuursrecht en de hierin te volgen procedures. Je bent ook in staat om effectief en efficiënt te werken middels onderzoek en schriftelijke analyse van de kwestie en op de hoogte van de actualiteiten en jurisprudentie binnen het vakgebied. Verder kun je direct zelfstandig aan de slag en schakel je snel bij onverwachte informatie of gebeurtenissen. Daarnaast ben je betrouwbaar en stressbestendig. Specifiek voor deze rol vragen we om een sterke persoonlijkheid, assertieve houding en uitstekende verbale en schriftelijke communicatieve vaardigheden. Je hebt ervaring met conflictsituaties / agressie en gaat confrontaties niet uit de weg. Daarnaast beschik je over bestuurlijke en organisatiesensitiviteit. Je kunt hoofd- en bijzaken goed onderscheiden uit ingewikkelde en omvangrijke dossiers en langdurig effectief omgaan met de relevante details. Tegelijkertijd doorzie je de grote lijn van de diverse dossiers en hou je overzicht op de samenhang tussen de zaken. Verder ben je in staat om te anticiperen op kritische situaties, zoals de aanpak van een onderzoek tijdens het primaire besluitvormingsproces, en om daarop tijdig de betrokken collega’s / samenwerkingspartners van advies te voorzien.
Uurtarief
Het uurtarief is altijd inclusief reiskosten woon-werkverkeer maar exclusief BTW en exclusief kosten dienstreizen. Bij verlenging van de opdracht is GEEN verhoging van het tarief mogelijk met de volgende kanttekeningen: • In het geval u een CAO toepast dan mag verhoging van het tarief plaatsvinden naar aanleiding van een wijziging van de CAO lonen. • Indien geen CAO wordt gevolgd, dan mag jaarlijkse tariefverhoging plaatsvinden op basis van het CBS indexcijfer.
Gevraagde documenten
aanleveren na gunning
Actuele Uniform Europees Aanbestedingsdocument
VOG
Gunningscriteria
Weging prijsdeel: 25 %
Gewenste werkervaring
aantoonbare ervaring als medewerker bezwaar en beroep PW met dit soort zware dossiers
minder dan 5 jaar (7 %)
meer dan 5 jaar (14 %)
Weging: 14 %
Verdere gewenste werkervaring
Aantoonbare ervaring zware dossiers PW in beroep én hoger beroep
minder dan 5 jaar (7 %)
meer dan 5 jaar (14 %)
Weging: 14 %
Gewenste competenties
• humor en teamgeest
• kritisch op het gemeentelijk beleid
Weging: 5 %
Werktijden
flexibiliteit, zodat je minstens aanwezig kunt zijn bij ingeplande zittingen (waaronder op de woensdagavond bij de bezwarencommissie)
ja (5 %)
nee (2 %)
Weging: 5 %
Verseon
recente aantoonbare ervaring met zaaksysteem Verseon (moet blijken uit CV)
minder dan 6 maanden (4 %)
meer dan 6 maanden (12 %)
Weging: 12 %
Sollicitatiegesprek
Bij deze opdracht worden na de eerste selectieronde met een aantal partijen gesprekken afgenomen. Deze wegen mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze gesprekken worden beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria.
Na de eerste selectieronde worden drie kandidaten uitgenodigd voor een gesprek. Voor het gesprek kunnen nog 25% aan punten gehaald worden.
Weging: 25 %
|