Als er een beroep op een Wmo-maatwerkvoorziening of de Jeugdwet gedaan wordt dan ben jij de persoon die die voorziening gaat invullen. Je gaat zonodig in gesprek met de burger ('klant'), voor aanvullende informatie, je collega van 't Loket of anderen binnen het netwerk van professionals om verheldering te krijgen in de vraag en gaat voor een passende oplossing. Vervolgens leg je alle relevante informatie die je verzameld hebt vast in een rapportage en een besluit.
Voor de volledige vacaturetekst wordt verwezen naar het bijgevoegde bestand.
Algemeen:
Werken binnen de afdeling Maatschappelijke Dienstverlening betekent dat je je bewust bent van het belang van een goede relatie met de klant. Gestreefd wordt om klanten op een volwassen wijze met respect en vertrouwen te behandelen, waarbij de klant zelf verantwoordelijk is voor zijn/haar handelen.
De afdeling Maatschappelijke Dienstverlening bestaat uit twee clusters waaronder het cluster Sociale Zaken. Je werkt in een team 13 klantmanagers waaronder 6 specifiek belast met het werkgebied Zorg en Inkomen.
Het sociale domein is sterk in ontwikkeling. De gemeente Goirle heeft daar de afgelopen jaren op voorgesorteerd. Samenwerking met andere partijen voor een gezamenlijke toegang voor personen met vragen op het gebied van wonen, zorg en welzijn is al in 2006 ingericht. Opvoedingsvragen komen daar nu bij. Twee collega's zijn enkele dagen in de week vanuit de afdeling gedetacheerd bij 't Loket aan de Thomas van Diessenstraat 4 in Goirle. Recent is het beleid met betrekking tot de Wmo 2015, Jeugdwet en Participatiewet vastgesteld waarmee we willen bereiken dat voorzieningen die noodzakelijk zijn om mensen met een beperking te compenseren, ook op termijn in stand gehouden kunnen worden. Het uitgangspunt daarbij is dat eerst een beroep gedaan wordt op de eigen kracht van burgers, zowel in sociaal als in financieel opzicht, voordat een beroep gedaan wordt op voorzieningen van de overheid.
Wat zijn de taken?
Als er een beroep op een Wmo-maatwerkvoorziening of de Jeugdwet gedaan wordt dan ben jij de persoon die die voorziening gaat invullen. Je gaat zonodig in gesprek met de burger ('klant'), voor aanvullende informatie, je collega van 't Loket of anderen binnen het netwerk van professionals om verheldering te krijgen in de vraag en gaat voor een passende oplossing.
Vervolgens leg je alle relevante informatie die je verzameld hebt vast in een rapportage en een besluit. Voor een deel van de aanvragen heb je zelfstandige beslissingsbevoegdheid. Bij de uitvoering van het besluit geef je ook voorlichting aan klanten en onderhoud je contacten met zorgaanbieders. Tot slot signaleer je knelpunten in de uitvoering en draag je oplossingen aan.
Waaraan moet je voldoen?
Je hebt een relevante opleiding op HBO-niveau met succes afgerond, bijvoorbeeld een paramedische opleiding zoals fysiotherapie of ergotherapie, een sociaal-juridische opleiding of een opleiding in de jeugdzorg. Deze opleiding heb je aangevuld met vakgerichte opleidingen/cursussen, bijv. gericht op indicatiestelling of Wmo. Je heb enige jaren relevante werkervaring in een vergelijkbare functie opgedaan. Ervaring met het administratieve verwerkingssysteem GWS is een pré.
Je hebt een klant- en doelgerichte werkhouding die je weet te combineren met gevoel voor kwaliteit en integriteit. Daarnaast ben je een teamspeler die beschikt over daadkracht en zelfstandigheid. Je beschikt over goede diagnostische en analytische vaardigheden om de klantsituatie goed in beeld te brengen. Het spreekt voor zich dat je communicatief sterk bent, zowel mondeling als schriftelijk. Je bent je bewust van je omgeving en ontwikkelingen in het sociale domein en je beweegt je flexibel hierin.