Details opdracht


Vorige  Volgende

Referentienummer: REQ09187
 
Opdracht: klantmanager, 36 uur p/w
 
Sluitingsdatum: 2014-09-25 14:30
 
Status: gesloten
 
Vakgebied: Sociale zaken en werkgelegenheid
 
Provincie: Noord-Brabant
 
Beschrijving:

Opdracht informatie

Startdatum 1-10-2014
Einddatum 31-3-2015
Optie tot verlenging ja
36
Aantal posities 3
Aanvraag reden Anders
Aanvraag reden opmerkingen Wachtlijsten wegwerken in opdracht van Wethouder

 

Doel van de functie

Als klantmanager ben je de contactpersoon voor de klant als spin in het web. Dit levert voor de klant op dat hij de integrale hulp bij schulden als één geheel ervaa rt. Dat hij maatwerk krijgt aangeboden dat binnen de keten snel, deskundig en respectvol wordt benaderd.  je weet als klantmanager de balans te houden tussen de klant , de geldende beroepsnormen en wet - en regelgeving. Je verliest hierbij nooit de belangen v an schuldeisers en opdrachtgevers uit het oog. Je bevindt je dus in een spanningsveld tussen verschillende ctoren. Je streven is de klant terug te krijgen in een stabiele financiële situatie. Schuldregelen is hiervan één van de producten die je in kunt ze tten , maar je pallet is veel breder en inzet kan ook gericht zijn op het stabiliseren van de huidige situatie en het voorkomen van escalatie. Je zorgt voor het onderhouden van de informatie in de beschikbare systemen en je onderhoudt een goed contact met je relevante netwerk. Je neemt je verantwoordelijkheid, jeondersteunt je collega’s en spreekt die aan op hun eigen verantwoordelijkheid waar nodig. 
 
4.
Resultaatgebied (wat levert de functionaris)
Aanvragen en aanmeldingen schuldhulpverlening gescreend, diagnose gesteld
Aanmelding is getoetst aan de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs) en de van toepassing zijnde beleidsregels
Op grond van de Wgs en de beleidsregels zijn beschikkingen afgegeven
Aanmeldingen en aanvragen zijn behandeld conform de gedragscode en modules van de NVVK en de van toepassing zijnde NEN-normen
Het Vrij te laten bedrag (Vtlb) is juist vastgesteld conform het Recofa - rapport met behulp van het automatiseringssysteem
Een rapportage is tijdig, volledig en juist opgesteld en vastgelegd in het automatiseringssysteem
De opdrachtgever, kern-en ketenpartners en schuldeisers zijn tijdig en volledig geadviseerd en geïnformeerd over het schuldhulpverleningsproces inclusief besluitvorming
Advisering van de klant vindt plaats met inachtneming van de Wet financieel toezicht (Wft) 
Het volledige proces is vastgelegd in het automatiseringssysteem zodat de individuele medewerker vervangbaar is bij kort-en langdurige afwezigheid.
Klanten begeleid, geadviseerd, gemotiveerd en geïnformeerd
De vraag van de klant is tijdig vastgesteld en mogelijk aangrenzende problemen zijn tijdig gesignaleerd en relevante hulpverlening is ingeschakeld zodat er sprake is van integrale schuldhulpverlening
Klanten zijn tijdig doorverwezen
Klanten zijn correct voorgelicht, geïnformeerd en geadviseerd
Nazorg is conform protocol geboden zodat recidive is voorkomen
Klanten zijn gemotiveerd afspraken na te komen als gevolg van inzet van de methodiekmotiverende gespreksvoering.

Netwerk onderhouden 
Netwerk met klant, schuldeisers, kern-en ketenpartners en opdrachtgevers is behouden en uitgebreid
Een goede bijdrage is geleverd aan de meldpunt- of kernpartneroverleggen.
De afdeling is vertegenwoordigd bij interne en externe bijeenkomsten.Een aantoonbare bijdrage is geleverd aan het optimaliseren van werkprocessen
Ontwikkelingen zijn tijdig gesignaleerd 
Voorstellen om te kunnen anticiperen op deze ontwikkelingen zijn aangeboden aan de teamleider
Knelpunten in werkprocessen zijn gesignaleerd en verbetervoorstellen zijn gedaan
Een bijdrage is geleverd aan de diverse externe audits.
Deskundigheid bevorderd
Kennis is aantoonbaar actueel
Kennis is actief uitgewisseld met collega’s
Kennisuitwisseling is geborgd zodat deze toegankelijk is voor iedereen
In het kader van de Wft is voldaan aan de eisen die zijn gesteld omtrent het permanent actueel houden van relevante kennis en zijn de periodieke examens behaald.


Speelruimte
Het werk van de klantmanager wordt omkaderd door de Wgs, beleidsregels, NEN-normen,
NVVK- gedragscode en modules, het bankreglement, intern beleid en diverse wet-en regelgeving (waaronder de Awb, Wft en Wsnp). De klantmanager dient op de hoogte te zijn van deze kaders en dient binnen deze kaders te handelen. Maatwerk is mogelijk mits dit niet
Brondocumentklantmanager schuldhulpverlening Generieke functie klantmanager B

Functiebeschrijving
klantmanager schuldhulpverlening versie september 2014
in strijd is met de wettelijke kaders. Afwijkingen van het beleid dienen altijd onderbouwd en vastgelegd te worden door de klantmanager.
Deze afwijkingen mogen geen afbreuk doen aan de gelijke belangen van de partijen binnen een schuldregelingstraject.


Contacten
De klantmanager is intermediair tussen de klant en de schuldeisers. Belangen van deze partijen worden gelijkwaardig behartigd. De klantmanager heeft eveneens contacten met kern - en ketenpartners om de integrale schuldhulpverlening te waarborgen. Richting de opdrachtgevende gemeenten heeft de klantmanager een adviserende rol, de klantmanager zorgt dat de opdrachtgever haar regierol in het kader van de Wgs op een goede manier kan u itvoeren. Van sommige gemeenten heeft de Kredietbank mandaat gekregen om
beslissingen namens deze gemeente n te mogen nemen. De klantmanager draagt er zorg voor dat dit op een correcte wijze gebeurd en dat de desbetreffende gemeente geïnformeerd is over de door ons, namens hen, genomen besluiten. De klantmanager heeft tenslotte
contact met de rechtbank en staat hier zo nodig de klant bij in procedures.


 
Kennis en vaardigheden
Kennis van...
NEN 8048 normen [opleidingen aantoonbaar conform NEN 8048]
Wgs
NVVK gedragscodes
NVVK modulen
Bankreglement
Wft [tenminste in bezit van diploma’s
Wft basis en Wft consumptief krediet]  Wsnp
Andere relevante wet- en regelgeving

Intern beleid
Politieke en beleidsontwikkelingen in Breda en de regio waarvoor gewerkt wordt Actualiteiten Brancheautomatisering Office Inzicht in...
Ontwikkelingen op het eigen vakgebied
Ontwikkelingen op aanpalende beleidsterreineno
De gemeentelijke organisatie en met name inzicht in de werkzaamheden van de directies
Dienstverlening, Ontwikkeling en AT EA
Ontwikkelingen in de regio waarvoor de klantmanager werkzaam is.

 

 
Type opdrachtgever: Gemeente
 
Vorige Volgende Terug naar overzicht 
... disclaimer | contact | algemene voorwaarden