Opdracht
De gemeente is verantwoordelijk voor het toezicht op de naleving van de Leerplichtwet 1969.
De leerplichtambtenaar biedt hulp en steun aan leerlingen, ouders en scholen bij het zoeken naar oplossingen bij schoolverzuim/voortijdig schoolverlaten en verleent vrijstellingen.
De wijze van toezicht draagt het karakter van de maatschappelijke zorg. Dit houdt in dat de leerplichtambtenaar onderzoekt wat de oorzaken van het schoolverzuim zijn en met eventuele hulp van andere maatschappelijke organisaties hulp verleent bij het oplossen van de oorzaken van het schoolverzuim. De leerplichtambtenaar heeft zowel een controlerende, preventieve, curatieve als justitiële functie.
Kerntaken
-het controleren van de verplichtingen waar ouders, leerlingen en scholen aan moeten voldoen;
-het administreren, kwantificeren en analyseren van gegevens;
-het geven van voorlichting en advies op het gebied van schoolverzuim en voortijdig schoolverlaten;
-bemiddelen en verwijzen en bij gemeld schoolverzuim, inclusief dossiervorming;
-het signaleren van verschijnselen, ontwikkelingen, behoeften en effecten m.b.t. schoolverzuim en voortijdig schoolverlaten (RMC-functie);
-het verlenen van vrijstellingen;
-het opmaken van proces-verbaal;
-deelnemen aan zorgteams en netwerken op het gebied van jeugdhulpverlening.
Vereisten / knock-outcriteria
Per direct beschikbaar
Gunningscriteria (weging)
- minimaal HBO-opleiding afgerond (20%)
- minimaal 2 jaar werkervaring in de afgelopen 3 jaar als leerplichtambtenaar bij een gemeente (40%)
- kennis van Key2 jongerenmonitor (40%)
Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan de genoemde criteria voldoet. De kandidaten worden vervolgens aan de hand van de scores die op de gunningscriteria zijn behaald gerangschikt. De tien kandidaten met de hoogste score op de gunningscriteria gaan door naar de tweede beoordelingsfase. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend om door te gaan naar de tweede beoordelingsfase.
In de tweede beoordelingsfase worden de cv’s van de betreffende tien kandidaten met elkaar vergeleken op basis van de gunningscriteria. De kandidaten die in deze vergelijking als beste worden beoordeeld, worden uitgenodigd voor een selectiegesprek, waarin wordt getoetst of de kandidaat voldoet aan de hierna te noemen competenties:
- goede communicatieve vaardigheden
- vaardig in het voeren van gesprekken met jongeren en ouders in moeilijke situaties
- kennis van het onderwijsveld en de jeugdhulpverlening
- resultaatgericht, initiatiefrijk, samenwerkingsgericht en klantvriendelijk
Gedurende de selectiegesprekken bij gemeente zullen deze competenties beoordeeld worden.